Boeing nie chce na razie rozmawiać o podwyżce płac

Trzecia runda rozmów dyrekcji Boeinga ze związkiem zawodowym mechaników IAM, dotycząca podwyżki zarobków dla ok. 33 tys. pracowników produkcyjnych w nowym układzie zbiorowym, zakończyła się nagle odejściem przedstawicieli kierownictwa koncernu od stołu negocjacji i wycofaniem oferty podwyżki. Nie ustalono nowej daty spotkania.

Publikacja: 09.10.2024 16:28

Fiasko trzeciej rundy rozmów dyrekcji Boeinga ze związkiem zawodowym mechaników IAM

Fiasko trzeciej rundy rozmów dyrekcji Boeinga ze związkiem zawodowym mechaników IAM

Foto: Bloomberg

„Niestety, związek zawodowy nie potraktował poważnie naszych propozycji. Dalsze negocjacje nie mają sensu na tym etapie, nasza oferta została wycofana” — ogłosiła w informacji dla zalogi szefowa działu samolotów cywilnych BCA, Stephanie Pope. Uznała postulaty związku za niemożliwe do negocjacji, „bo dalece wykraczają poza granice możliwe do przyjęcia, jeśli chcemy zachować konkurencyjność”. 

- Boeing jest jednak gotowy do nowych rozmów, kiedy tylko IAM będzie gotów dyskutować o porozumieniu, które będzie szanować naszych zatrudnionych i zapewni przyszłość naszemu przedsiębiorstwu — oświadczyła.

Czytaj więcej

Strajk bardzo kosztowny dla Boeinga. Boli też jego dostawców

IAM oświadczył z kolei, że jest gotowy stawić czoło jednej z najpotężniejszych firm na świecie. - Związek jest jednak gotowy mimo wszystko kontynuować bezpośrednią wymianę opinii albo za pośrednictwem mediatora - zapewnił.

Dotąd dwie rundy rozmów

Strony uczestniczyły dotąd w dwóch rundach negocjacji. Pierwsza z nich odbyła się 17 i 18 września, druga 27 września. Byli też obecni mediatorzy federalni, aby ułatwić dojście do ustalenia warunków nowego 4-letniego układu zbiorowego, po wygaśnięciu poprzedniego 14 września.

Tamtego dnia niemal 95 proc. członków związku IAM odrzuciło w głosowaniu projekt nowej umowy, a 96 proc. opowiedziało się następnie za podjęciem strajku w zakładach Boeinga. Strajk zaczął się 13 września, trwa już 27 dni. Stanęły całkowicie zakłady Renton, w którym powstają atrakcyjne B737 MAX i Everett, produkujący największe B777 i B767 oraz wykonujący kilka programów wojskowych.

Czytaj więcej

Strajk w Boeingu się wydłuży. Związki odrzuciły ofertę

Postulaty związkowców

IAM zażądał podwyżki o 40 proc. w nowym układzie zbiorowym i przywrócenia emerytury o ustalonej wysokości świadczenia, zlikwidowanej 10 lat temu.

Boeing proponował początkowo podwyżkę o 25 proc., 23 września przedstawił poprawioną — najlepszą i ostateczną, jak podkreślił — ofertę podwyżki o 30 proc. i propozycję przywrócenia premii motywacyjnej, ale mechanicy ze związku uznali, że to za mało.

Na oku agencji

Agencja ratingowa Standard and Poor's uważa, że Boeing zanotuje w tum roku odpływ ok. 10 mld dolarów gotówki i będzie zapewne potrzebować dodatkowego finansowania. Negatywny nadzór oznacza większą możliwość obniżenia oceny wiarygodności kredytowej koncernu, bo jeśli strajk potrwa dłużej, wywoła wzrost kosztów i opóźni zwiększanie produkcji samolotów i generowanie świeżej gotówki.

Czytaj więcej

Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących

We wrześniu trzy agencje ratingowe uprzedziły, że dłuższy strajk w Boeingu może doprowadzić do obniżenia ich ocen tego koncernu.

Wrzesień skromnych dostaw

We wrześniu Boeing przekazał klientom 33 samoloty, w tym 27 MAX-ów, wobec 40 wydanych w sierpniu. 

Zamówienia dotyczyły 65 maszyn: 54 MAX-ów i 11 B777 w wersji towarowej. 19 września China Development Bank podał, że jego dział leasingu zamówi 50 B737 MAX. Po 9 miesiącach zamówienia dotyczyły 316 sztuk, a po rezygnacjach zmalały do 272.

„Niestety, związek zawodowy nie potraktował poważnie naszych propozycji. Dalsze negocjacje nie mają sensu na tym etapie, nasza oferta została wycofana” — ogłosiła w informacji dla zalogi szefowa działu samolotów cywilnych BCA, Stephanie Pope. Uznała postulaty związku za niemożliwe do negocjacji, „bo dalece wykraczają poza granice możliwe do przyjęcia, jeśli chcemy zachować konkurencyjność”. 

- Boeing jest jednak gotowy do nowych rozmów, kiedy tylko IAM będzie gotów dyskutować o porozumieniu, które będzie szanować naszych zatrudnionych i zapewni przyszłość naszemu przedsiębiorstwu — oświadczyła.

Pozostało 84% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
W PKP Cargo pracownicy stracili kolejne przywileje
Transport
Dyrektor Alstom Henri Poupart-Lafarge: Pociągi dla Europy będą produkowane w Europie
Transport
Latanie w czasie wojny. Jest dłużej i drożej, ale linie uczą się z tym żyć
Transport
Rekompensata za opóźnienie pociągu. Kiedy się należy i jak się o nią ubiegać?