Rekordowe wyniki LOT-u. Skąd tak wysoki zysk?

Ponad miliard złotych zysku wypracował LOT w 2023 roku. Pomogły koniunktura i większa siatka. Walne Zgromadzenie firmy zatwierdziło sprawozdanie finansowe spółki.

Publikacja: 28.06.2024 10:54

Ponad miliard złotych zysku wypracował LOT w 2023 roku

Ponad miliard złotych zysku wypracował LOT w 2023 roku

Foto: AdobeStock

Jest to najlepszy wynik w historii. W 2022 LOT zarobił 114 mln (zysk operacyjny). To dobry czas dla linii lotniczych w Europie, mimo że narzekają na brak samolotów, drogie paliwo i zmiany klimatyczne, które coraz częściej zakłócają rozkłady lotów. Ten miliard prezes LOT-u, Michał Fijoł prognozował już w połowie 2023 roku opierając się na wynikach sprzedaży i rezerwacjach.

LOT będzie miał z czego spłacić dług. Prognozy są jeszcze lepsze

Polskie Linie Lotnicze LOT zamknęły 2023 rok z 1,074 mld złotych zysku netto oraz 1,129 mld złotych zysku na działalności operacyjnej EBIT, przy przychodach ze sprzedaży wynoszących 10,121 mld zł. Taki wynik finansowy pozwoli bez napięć spłacić pierwszą ratę pomocy publicznej, czyli 450 mln złotych. Cała pomoc, jaką otrzymał polski przewoźnik podczas pandemii Covid-19, to 1,8 mld złotych.

Czytaj więcej

Smartwings na celowniku LOT-u. Zdrowa linia z trudną przeszłością

Pozytywnych zmian jest więcej. LOT-owi pomaga trafiona kampania wizerunkowa oraz rozszerzona bezpłatna oferta na pokładzie w czasach, kiedy inni przewoźnicy, np. Lufthansa ostro tną wydatki i praktycznie za wszystko każą sobie płacić.

Ale przede wszystkim punktualność. W 2023 roku polski przewoźnik zajął czwarte miejsce wśród najbardziej punktualnych linii lotniczych w Europie w 2023 r. (wg rankingu firmy analitycznej Cirium). W tym roku już dwukrotnie zajął w tym rankingu pierwsze miejsce. To duże osiągnięcie, zwłaszcza przy rosnącym odsetku pasażerów transferowych, których na warszawskim Lotnisku Chopina od stycznia do maja 2024 było już ponad 25 proc. Ale powiększa się również siatka z portów regionalnych. Można z nich LOT-em podróżować do do Seulu, Stambułu, Mediolanu, Paryża czy Rzymu.

Jakie samoloty pojawię się w barwach LOT-u

LOT przewiózł w 2023 roku ponad 10 mln pasażerów. W tym roku będzie ich znacząco więcej, w sytuacji zaplanowanego powiększenia floty z obecnych 76. do 86. maszyn. Będą to Boeingi 737 MAX-8, oraz Embraery E-2. A w najbliższym czasie zostaną otwarte koperty z ofertami na maszyny regionalne. LOT planuje kupno 84 nowych maszyn, Airbusów A 220, bądź Embraerów E-2.

Czytaj więcej

Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu

Rośnie także liczba kierunków. W tym roku siatka powiększyła się już o Taszkient, Oradeę i Rijad. Wróciły do niej Ateny, a w sezonie zimowym pojawi się w niej także Innsbruck.

W najbliższych planach LOT ma rozbudowę i modernizację salonu biznesowego Polonez, a pod koniec roku odda do dyspozycji nową poczekalnię biznesową w Chicago.

Szczegółowe plany swojego dalszego rozwoju PLL LOT przedstawiły w strategii ogłoszonej w październiku 2023 r. W latach 2024-2028 pasażerowie mogą spodziewać się blisko 20 nowych kierunków, zarówno średniego, jak i dalekiego zasięgu, wśród nich, jako potencjalne znalazły się m.in. Waszyngton, Boston i San Francisco oraz Bangkok. Planowane są również inwestycje w nowe samoloty oraz infrastrukturę lotniskową. Do 2028 r. flota PLL LOT ma powiększyć się o ponad 30 samolotów.

Jest to najlepszy wynik w historii. W 2022 LOT zarobił 114 mln (zysk operacyjny). To dobry czas dla linii lotniczych w Europie, mimo że narzekają na brak samolotów, drogie paliwo i zmiany klimatyczne, które coraz częściej zakłócają rozkłady lotów. Ten miliard prezes LOT-u, Michał Fijoł prognozował już w połowie 2023 roku opierając się na wynikach sprzedaży i rezerwacjach.

LOT będzie miał z czego spłacić dług. Prognozy są jeszcze lepsze

Pozostało 87% artykułu
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru