Polska wyda miliardy na poprawę bezpieczeństwa na drogach

Przeszło 1300 inwestycji dla zwiększenia bezpieczeństwa na drogach krajowych będzie kosztować 41 mld zł. Przebudowane zostaną niebezpieczne odcinki dróg, ryzykowne mosty, pojawią się ronda w miejsce skrzyżowań.

Publikacja: 26.06.2024 04:30

Ponad 41 mld złotych chce w najbliższych latach wydać GDDKiA na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Ponad 41 mld złotych chce w najbliższych latach wydać GDDKiA na poprawę bezpieczeństwa na drogach.

Foto: Adobe Stock

Ponad 41 miliardów złotych chce w najbliższych latach wydać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Plany obejmują realizację przeszło 1,3 tys. inwestycji. Blisko 1 tys. to przedsięwzięcia mające charakter punktowy, poprawiające bezpieczeństwo ruchu w konkretnych miejscach. Kolejna grupa obejmuje przeszło 250 zadań o znacznie szerszym zasięgu – to przebudowa lub rozbudowa istniejących odcinków dróg krajowych, a także budowa węzłów drogowych.

Planowane przedsięwzięcia zostały ujęte w dwóch programach: Programie Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) oraz Programie Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej. Ten pierwszy wskazuje rodzaje działań niezbędnych by sieć dróg w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników. Drugi ma m.in. poprawić spójność sieci oraz przyczyniać się do ograniczania jej negatywnego wpływu na środowisko.

Czytaj więcej

Tak Unia Europejska zmieniła transport w Polsce

Obecnie w realizacji jest 377 inwestycji wartych 9,3 mld zł. Kolejne 409 przedsięwzięć, już w większej skali, bo mających pochłonąć blisko 32 mld zł, jest na etapie przygotowania. W postępowaniu przetargowym mającym wyłonić wykonawcę znalazły się 34 inwestycje. – W tym roku ogłosimy przetargi na 72 zadania punktowo poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego i 13 kompleksowych przebudów lub rozbudów, które poprawią bezpieczeństwo na dłuższych odcinkach dróg krajowych – zapowiada GDDKiA.

Nowe chodniki, drogi dla rowerów, oświetlone przejścia dla pieszych

W ramach PBID zakończono już ponad pół tysiąca inwestycji o wartości prawie 1,4 mld zł. To m.in. budowa 120 km chodników, 75 km dróg pieszo-rowerowych czy oświetlenia prawie 4,3 tys. przejść dla pieszych. 33 skrzyżowania zostały przebudowane na rondo, a dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów wybudowano ponad 200 zatok autobusowych. W przygotowaniu, przetargu lub w trakcie budowy jest 160 km chodników, ponad 190 km ścieżek pieszo-rowerowych oraz 20 km dróg rowerowych. Kolejnych 39 rond pojawi się w miejsce skrzyżowań, powstanie również 150 poprawiających bezpieczeństwo i płynność jazdy nowych lewoskrętów.

Czytaj więcej

Ubezpieczyciele sięgają po bat na piratów drogowych. Droższe OC

Ponad pół miliarda zł wartych jest 28 drogowych obiektów inżynierskich (m.in. mosty i wiadukty) znajdujących się na etapie przygotowania, na trzy takie budowy o łącznej wartości 73 mln zł zostaną jeszcze w tym roku ogłoszone przetargi. W projektowaniu lub w budowie jest 27 tego rodzaju inwestycji: szacuje się, że pochłoną ok. 665 mln zł.

Część istniejących mostów będzie zastępowana nowymi. Tak jest m.in. w przypadku mostów przez Noteć i Gwdę w Ujściu na drodze krajowej DK11 czy z mostu w Łęcznej na DK82. Prace budowlane trwają również przy moście przez Wisłę w Sandomierzu, gdzie wymieniana jest konstrukcja nośna.

Najgorzej jeździ się w Małopolsce i na Śląsku

Niestety, z upływem lat jakość dróg w Polsce, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu, nie poprawia się w tempie, w jakim oczekiwaliby tego kierowcy. W przedstawionym jesienią 2023 r. dorocznym raporcie GDDKiA podsumowującym stan techniczny nawierzchni sieci drogowej na koniec 2022 r. okazało się, że wręcz uległ on pogorszeniu. Badania pokazały, że o ile 59,4 proc. dróg krajowych pozostawało w stanie dobrym, to stan 24,7 proc. został zakwalifikowany jako niezadowalający, a 14,7 proc. dróg oceniono jako zły. Tymczasem na koniec 2021 r. w ogólnym stanie dobrym było 60,8 proc. dróg krajowych.

Czytaj więcej

Koszty wypadków drogowych w Polsce zmalały w 2021 roku

W ocenie użytkowej, gdzie brane są pod uwagę wyłącznie parametry wpływające na komfort jazdy i warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego także widać było pogorszenie w ujęciu rocznym. Jeśli na koniec 2021 r. do poziomu pożądanego zakwalifikowano 65,1 proc. dróg, to w roku ubiegłym już tylko 63,7 proc. Zarazem zwiększył się odsetek tras – pod względem użytkowym – w stanie krytycznym: do 8,9 proc. w roku 2022 z 8 proc. na koniec 2021 r., a w stanie ostrzegawczym do 26,2 proc. z 25 proc.

W raporcie fatalnie wypadła Małopolska, gdzie przeszło połowa nawierzchni dróg jest niezadowalająca lub zła. Podobnie jest w województwie śląskim. Są to jedyne dwa regiony, w których stan techniczny dróg krajowych na poziomie dobrym jest poniżej 50 proc.: w przypadku tras w Małopolsce to 44,9 proc., na Śląsku – 48,2 proc.

Śmiertelnych wypadków na drogach mniej, ale spadek wyhamował

Według informacji polskiego przedstawicielstwa Unii Europejskiej, statystyki za 2023 r. pokazały, że w zbyt wielu krajach zahamowały postępy w ograniczaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. W zeszłym roku w UE zginęło w nich około 20,4 tys. osób, co stanowi niewielki spadek o 1 proc. w porównaniu z 2022 r. Od 2019 r. liczba ofiar śmiertelnych na drogach nieznacznie spadła w Hiszpanii, Francji i we Włoszech, natomiast wzrosła w Irlandii, na Łotwie, w Holandii, na Słowacji i w Szwecji. Za to w ciągu ostatnich czterech lat na dobrej drodze do osiągnięcia celu redukcji o połowę liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach do 2030 r. znalazły się: Belgia, Czechy, Dania, Węgry, a także Polska.

Czytaj więcej

Co 7 minut zatrzymywany jest do kontroli nietrzeźwy kierowca

Według wstępnych danych, w ub. roku w Polsce na milion mieszkańców przypadały 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych. Jeśli jednak ubiegłoroczny wynik w stosunku do roku 2019 zmniejszył się o 35 proc., a wobec lat 2017-2019 o 34 proc., to w porównaniu z rokiem 2022 zmiany praktycznie nie było.

Średnia w UE wyniosła w ub. roku 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.

Ponad 41 miliardów złotych chce w najbliższych latach wydać Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Plany obejmują realizację przeszło 1,3 tys. inwestycji. Blisko 1 tys. to przedsięwzięcia mające charakter punktowy, poprawiające bezpieczeństwo ruchu w konkretnych miejscach. Kolejna grupa obejmuje przeszło 250 zadań o znacznie szerszym zasięgu – to przebudowa lub rozbudowa istniejących odcinków dróg krajowych, a także budowa węzłów drogowych.

Pozostało 93% artykułu
Transport
CPK odcina się prezydentowi Andrzejowi Dudzie: „To nieprawda!”
Transport
Chińskie nabrzeże w Gdyni pod specjalnym nadzorem
Transport
Boeing po raz pierwszy w historii wprowadza cięcia wydatków w zarządzie. Pod naciskiem strajkujących
Transport
Odbudowa dróg i torów po powodziach pochłonie miliardy
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Transport
Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć