Blisko dwukrotnie w porównaniu do okresu sprzed pandemii zwiększyła się w ubiegłym roku liczba pasażerów w pociągach na transgranicznym odcinku Poznań–Rzepin–Frankfurt nad Odrą – wynika z nieoficjalnych jeszcze danych niemieckiego przewoźnika. I ma ona dalej rosnąć, co potwierdza chęci Polaków do coraz częstszego podróżowania za granicę pociągami. Jednak gdy w innych krajach Europy sieć międzynarodowych połączeń rozwija się coraz szybciej, m.in. w Czechach, gdzie Praga już aspiruje do miana środkowoeuropejskiego hubu kolejowego, to w Polsce tempo tego rozwoju jest bardzo powolne.
Czytaj więcej
Największy przewoźnik dalekobieżny w Polsce wdrożył wreszcie tzw. graficzną rezerwację miejsc we wszystkich pociągach krajowych. Pasażerowie już nie będą wybierać miejsc w ciemno.
Godziny czekania
W dodatku skromną ofertę jeszcze psują problemy organizacyjne i techniczne. Przykładem jest końcówka ubiegłego roku: międzynarodowy skład „Wawel” relacji Przemyśl–Berlin na początku grudnia przyjechał pod niemiecką granicę z 6-godzinnym opóźnieniem i tam następnie utknął przez remont torów w rejonie Frankfurtu. Okazało się, że Deutsche Bahn nie przygotowała zastępczej komunikacji autobusowej. Podróżni spędzili noc w wagonach.
Także w ubiegłym miesiącu spektakularną wpadkę zaliczyło uruchomienie nowego połączenia pociągu „Chopin” w relacji Warszawa–Wiedeń–Monachium. Na kilka dni przez pierwszym odjazdem pociągu nie dało się kupić biletu. PKP InterCity tłumaczyło, że powodem były problemy techniczne z wczytywaniem danych taryfowych do systemów PKP InterCity oraz kolei austriackich OBB. Tego rodzaju kłopoty pojawiły się zresztą również w listopadzie i grudniu pomiędzy systemem rezerwacyjnym Deutsche Bahn i systemem rezerwacji biletów kolei polskich.
Nie włączamy się w europejski trend rozwijania sieci nocnych ekspresów, które pozwalają podróżującym służbowo dojechać do celu rano, eliminując konieczność wynajęcia hotelu. Takie nocne pociągi – biorąc pod uwagę politykę klimatyczną Unii Europejskiej – mogą stawać się ekologiczną alternatywą wobec innych środków transportu, zwłaszcza samolotów.