Suchoj zmienia właściciela. Rosjanie wychodzą ze spółki

United Aircraft Corporation (UAC), rosyjska państwowa firma lotnicza, wycofuje się z programu produkcji i serwisowania Sukhoi Superjet 100. Zastąpi ją Markab Capital ze Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA).

Publikacja: 02.03.2023 12:15

Samoloty Sukhoi Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Samoloty Sukhoi Superjet 100 na lotniszku Szeremietiewo

Foto: Bloomberg

Jak informuje SuperJet International, była spółka zależna UAC, Markab Capital nabył 49 proc. udziałów rosyjskiej firmy. W rezultacie „UAC skutecznie wyjdzie z programu Superjet”, kończąc swój udział w Superjet 100.

SuperJet International została założona w 2007 roku jako firma zajmująca się sprzedażą i konserwacją Sukhoi Superjet 100 na zachodnich rynkach, siedzibę ma w Wenecji. Na początku miała dwóch akcjonariuszy, Sukhoi (51 proc. udziałów) i włoskiego Leonardo (49 proc.). W 2016 roku Leonardo zmniejszył swój udział do 10 proc., przekazując resztę Rosjanom.

Czytaj więcej

Rosyjski Superjet LR-100 na sprzedaż

Po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. oraz sankcjach jakie zostały nałożone na ten kraj, włoska Guardia di Finanza (GdF) zamroziła rosyjski aktywa SuperJet International, czyli 90 proc. udziałów w UAC. Ich wartość została wyceniona w maju 2022 na około 150 mln EUR i wliczono w nią pięć gotowych samolotów. W przyszłości Markab Capital będzie posiadać 49 proc. udziałów w SuperJet International, a włoska Studio Guidotti International będzie posiadać 41 proc. Leonardo zachowa swoje 10 proc. udziałów.

Przejęcie i reforma struktury akcjonariatu muszą jeszcze zostać zatwierdzenie przez włoskie i rosyjskie organy regulacyjne.

Ponieważ nowi akcjonariusze są gotowi do wniesienia kapitału, włoska firma chce wznowić program Superjet 100, koncentrując się na rynkach Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Indii. „Ta umowa ma wielką wartość dla naszej firmy, spowoduje, że nie będzie już ona obciążona ograniczeniami wynikającymi z przepisów sankcyjnych ustanowionych przez Unię Europejską (UE)” – cieszy się Camillo Perfido, dyrektor generalny (CEO) włoskiej firmy cytowany w komunikacie prasowym.

Czytaj więcej

Suchoj Superjet 100 - na kłopoty zmiana nazwy

Markab Capital zainwestuje w to przedsięwzięcie 190 mln euro, z czego 110 mln euro trafi do weneckiej firmy. „Taka inwestycja umożliwi wsparcie rozwoju nowych konfiguracji samolotów, budowę nowego oddziału SJI w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a także ciągły rozwój samolotu w celu sprostania konkurencji rynkowej” — czytamy w informacji SuperJet International.

Gdy firma znajdzie się w „fazie stabilizacji”, w jej zakładzie w Wenecji znajdzie pracę 400 pracowników. Zakład w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zatrudni kolejnych 400 osób. Obecnie we włoskim biurze pracuje 110 pracowników, o 45 mniej niż pod koniec 2022.

Jak wynika z informacji prasowej dokapitalizowana firma wykorzysta zakład na międzynarodowym lotnisku Al Ain (AAN) w Abu Zabi i tam będzie produkowany Superjet 100. Końcowa linia montażowa z której odleci „zielony” samolot będzie nadzorowana przez firmę z Wenecji. We Włoszech mają być wykonywane wszystkie prace wykończeniowe. Włosi również zajmą się sprzedażą, marketingiem i konserwacją maszyn.

SuperJet International przewiduje, że będzie w stanie sprzedać 240 samolotów w trzech różnych wersjach: pasażerskiej, biznesowej i towarowej, koncentrując się na rynkach ZEA i Indii.

Czytaj więcej

Aerofłot chce udowodnić, że Rosja jest lotniczą potęgą

Superjet 100 pojawił się na rynkach zachodnich w 2011 roku i delikatnie mówiąc nie odniósł rynkowego sukcesu. Wśród linii operujących tą maszyną był meksykański Interjet, który jest obecnie w stanie upadłości, CityJet i szwajcarski Comlux. Kolejne cztery samoloty zostały dostarczone do Armavii, narodowego przewoźnika Armenii (jeden Superjet 100), Lao Central Airlines (jeden) z siedzibą w Laosie oraz indonezyjskiego Sky Aviation (trzy). Kazachskie służby graniczne i rząd Tajlandii odebrały specjalnie skonfigurowane Superjety, składające się odpowiednio z jednej i trzech jednostek. Żadna z tych maszyn nie jest obecnie eksploatowana.

W komunikacie nie ma żadnej informacji o współpracy z Rosjanami, w tym o dostawach komponentów. Udział Włochów i europejskie sankcje wskazują, że raczej go nie będzie. W każdym razie nie powinno go być, chociaż współpraca Rosji z ZEA nie jest niczym ograniczona.

Superjet 100 miał być dumą Rosjan. To maszyna przeznaczona do wykonywania lotów regionalnych o maksymalnym zasięgu 870 km, rozstawie skrzydeł 28 metrów. Na pokład jest w stanie wziąć 103 pasażerów. Cena, to 35 mln dol. Rosyjski program Superjeta zaczął się w 2000 roku, a pierwsza maszyna poleciała w 2008.

Jak informuje SuperJet International, była spółka zależna UAC, Markab Capital nabył 49 proc. udziałów rosyjskiej firmy. W rezultacie „UAC skutecznie wyjdzie z programu Superjet”, kończąc swój udział w Superjet 100.

SuperJet International została założona w 2007 roku jako firma zajmująca się sprzedażą i konserwacją Sukhoi Superjet 100 na zachodnich rynkach, siedzibę ma w Wenecji. Na początku miała dwóch akcjonariuszy, Sukhoi (51 proc. udziałów) i włoskiego Leonardo (49 proc.). W 2016 roku Leonardo zmniejszył swój udział do 10 proc., przekazując resztę Rosjanom.

Pozostało 88% artykułu
Transport
Duża awaria systemu e-Toll. Kierowcy w całym kraju zgłaszają problemy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Transport
Polskie tiry ostro hamują. Przewoźnikom zaciska się pętla zadłużenia
Transport
Wygrana Trumpa wyhamuje rynek samochodów elektrycznych
Transport
Rusza plan rozbudowy autostrady A2. „Skomplikowana czasowa organizacja ruchu”
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Transport
Huti atakują nawet samoloty. Linie lotnicze omijają Morze Czerwone
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni