Wydzielone i specjalnie oznakowane węzły parkingowe łączące wynajmowane przez aplikacje pojazdy na minuty – rowery, hulajnogi, skutery i auta wyposażone w stacje ich ładowania – mają być „wpięte” w miejską tkankę. Plan zakłada, by łączyć takie obiekty z infrastrukturą logistyczną (automaty paczkowe) i komunikacyjną (punkty przesiadkowe m.in. autobusów). Ideę wspierają operatorzy z branży współdzielonych pojazdów (tzw. sharing). Czy miasta uporządkują rynek sharingu, gdzie na razie panuje wolna amerykanka, a pojazdy pozostawiane są w dowolnej lokalizacji, często zaburzając ład w przestrzeni publicznej?
Game changer
– Współdzielona mobilność dostępna jest już w 200 miastach w Polsce. Na koniec września br. składało się na nią ok. 125 tys. pojazdów, a potencjał tych usług jest jeszcze dużo większy. Nie ma wątpliwości, że zasługują one na specjalną infrastrukturę, która nada sharingowi nowy impet i zwiększy jego znaczenie jako alternatywy dla prywatnych aut i uzupełnienia komunikacji miejskiej – mówi Adam Jędrzejewski, prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto.
Przykład może dać Warszawa, gdzie w ostatnich tygodniach światło dzienne ujrzały dwa strategiczne dokumenty. Pierwszy to „Zielona wizja Warszawy 2023–2030”, wskazująca działania na rzecz osiągnięcia przez miasto neutralności klimatycznej (konsultacje społeczne zakończyły się w październiku). Jednym z planowanych działań (tzw. działanie T3, o szacunkowej wartości blisko 200 mln zł) jest rozwój multimodalnych węzłów przesiadkowych, z zapewnieniem w nich infrastruktury umożliwiającej adaptację nowych środków transportu (w tym bike-sharingu czy car-sharingu). Ideę hubów uwzględniono też w „Programie zrównoważonej mobilności do 2026 r.”, który opublikowano w listopadzie. Zapisano w nim, że wspierana będzie organizacja miejsc i przestrzeni, w których „w sposób uporządkowany i efektywny oferowane będą różne usługi związane z mobilnością”. – To bardzo dobra wiadomość, że największe polskie miasto wyraźnie otwiera się na tę innowację. Będzie to „game changer” – prognozuje Jędrzejewski.
Czytaj więcej
Setki innowacyjnych hubów mobilności ma pomóc rozwiązać komunikacyjne problemy mieszkańców Warszawy i innych dużych miast.