Nie są to jednak gesty dobrej woli, tylko wynikają z prób obejścia sankcji.
Próbę częściowego uregulowania stosunków z właścicielami samolotów podjął także Aerofłot, który wykupił od kilku leasingodawców 8 Airbusów A330 i spłacił zaległe raty leasingowe. Linia informowała o tym, że wykupi łącznie 12 maszyn, ale widocznie zrezygnowała z takiego planu, ponieważ intensywnie organizuje centrum serwisowania, w tym właśnie A330, A320 , a nawet nowoczesnych A350.
Teraz ujawniono, że jeszcze w kwietniu i maju drugi co do wielkości przewoźnik rosyjski — linia S7, która przed inwazją należała do sojuszu lotniczego Oneworld, gdzie liderami są British Airways i Qatar Airways oraz American Airlines oraz należący do Grupy Volga-Dnepr czarterowy AirbridgeCargo (ABC), zwróciły się do Ministerstwa Transportu o zgodę na oddanie wypożyczonych maszyn właścicielom. Do tej pory obie linie takiej zgody nie otrzymały. Rosyjski rząd 15 marca 2022 podjął decyzję o znacjonalizowaniu wszystkich zachodnich samolotów, którymi w tym momencie operowali przewoźnicy z tego kraju.
S7 chciałyby oddać dwa Boeingi 737 MAX, które w tej chwili nie posiadają certyfikatów pozwalających im na operowanie. Te maszyny nie otrzymały ponownej certyfikacji po tym, jak Boeing musiał dokonać zmian w oprogramowaniu, czyli dla S7 są bezużyteczne. Ponowna certyfikacja, ze względu na sankcje, jest delikatnie mówiąc bardzo mało prawdopodobna. — Tak, to prawda, że zwróciliśmy się do ministerstwa o możliwość zwrotu samolotów leasingodawcom, ponieważ nie mają one odpowiednich dokumentów umożliwiających operowanie na rynku rosyjskim, więc dla nas są w tej chwili bezużyteczne — powiedział „Kommiersanowi” przedstawiciel S7.
Linia ma swojej flocie przede wszystkim Airbusy, większość z nich to A320 i A321. Oprócz tego Embraery 170 i 17 Boeingów 737-800, którymi cały czas lata tam, gdzie jest to możliwe. Docelowo linia zamierzała ujednolicić flotę i postawić na Airbusy. Obecna sytuacja jednak może ją skłonić do rozważenia alternatywy rodzimej produkcji, bo nie ma części zamiennych do serwisowania maszyn.