Największe rosyjskie lotnisko zamyka terminale i zwalnia pracowników

Moskiewskie lotnisko Szeremietiewo poinformowało o wysłaniu na przymusowe urlopy prawie połowy pracowników i zamyka trzeci terminal. Powodem jest drastyczny spadek liczby lotów, praktycznie ograniczenie ich do połączeń krajowych.

Publikacja: 21.03.2022 16:04

Największe rosyjskie lotnisko zamyka terminale i zwalnia pracowników

Foto: Bloomberg

O konieczności wysłania do domy 7 tysięcy pracowników Szeremietiewa poinformował w poniedziałek, 21 marca prezes portu, Michaił Wasilenko. Siatka rosyjskich przewoźników jest poważnie zmniejszona, liniom zostało już tylko kilka portów zagranicznych, a z powodu sankcji nie mogą latać do większości krajów europejskich, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii i Australii. A gdyby nawet zdecydowały się na lot np. do Turcji, to będzie on bardzo ryzykowny, bo firmy leasingowe wręcz polują na takie okazje, aby odebrać Rosjanom swoją własność - wyleasingowane samoloty.

Czytaj więcej

Chiny odmawiają Rosji. Szeremietiewo zamyka terminale

Michaił Wasilenko poinformował również, że zamyka kolejny terminal, po wyłączonych już TE i TF. Zawieszone zostały również wszystkie planowane inwestycje.  Tydzień temu zarząd lotnisko zdecydował o zamknięciu jednego z trzech pasów startowych.

W liście do pracowników tłumaczącym te decyzje Wasilenko napisał, że „ decyzja została podjęta z powodów niezależnych od pracodawcy i pracowników i wynika z gwałtownego spadku liczby pasażerów wymuszonego sankcjami wymierzonymi w Federację Rosyjską i zamknięcie dla rosyjskich przewoźników przestrzeni powietrznej w wielu krajach”.

Wszyscy pracownicy, którzy zostali wysłani do domu będą otrzymywali 2/3 wynagrodzenia i nie utracą swoich miejsc pracy. Będą mogli do niej wrócić wówczas, gdy ruch lotniczy ponownie się zwiększy. W czasie przymusowego urlopu będą mieli zapewnione wszystkie świadczenia socjalne.

Z tych samych powodów drugie duże lotnisko w Moskwie – Domodiedowo zdecydowało o wprowadzeniu pracy w połowie wymiaru godzin i wypłacania pracownikom połowy zarobków.

Decyzje zarządzających lotniskami oznaczają także, że zaczynają kuleć również rejsy wewnątrz Rosji, niewykluczone, że powodem jest brak profesjonalnego serwisowania samolotów. W „normalnych” przedwojennych czasach transport krajowy zapewniał rosyjskim przewoźnikom ok 60 proc. przychodów.

O konieczności wysłania do domy 7 tysięcy pracowników Szeremietiewa poinformował w poniedziałek, 21 marca prezes portu, Michaił Wasilenko. Siatka rosyjskich przewoźników jest poważnie zmniejszona, liniom zostało już tylko kilka portów zagranicznych, a z powodu sankcji nie mogą latać do większości krajów europejskich, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Japonii i Australii. A gdyby nawet zdecydowały się na lot np. do Turcji, to będzie on bardzo ryzykowny, bo firmy leasingowe wręcz polują na takie okazje, aby odebrać Rosjanom swoją własność - wyleasingowane samoloty.

Transport
Rosyjskim liniom lotniczym grożą masowe bankructwa w 2025 roku
Transport
Zapadł wyrok ws. Wschodniej Obwodnicy Warszawy, ale do przełamania impasu daleko
Transport
Spadł zysk Wizz Aira. Ale ma być lepiej
Transport
Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku
Materiał Promocyjny
Ładowanie samochodów w domu pod każdym względem jest korzystne
Transport
Będą zakłócenia w podróżach lotniczych. Francuzi i Włosi protestują