Siemens Mobility (spółka córka Siemens AG produkująca urządzenia i składy kolejowe) zawarła porozumienie z kremlowskim Rosyjskim Funduszem Inwestycji Bezpośrednich i spółką Uralska Magistrala Prędkości (UMP). Wspólnie zainwestują w magistralę na Uralu. Pociąg na trasie Czelabińsk-Jekaterynburg (220 km) pojedzie z prędkością 350 km/h. Porozumienie podpisano w piątek w Monachium, informuje gazeta RBK.
Inwestycja kosztować ma 320 mld rubli (dziś to 4,82 mld dol.), ale sygnatariusze nie ujawnili w jakich częściach sfinansują inwestycję. Budowa dwóch nitek torów ruszy w 2021 r., a pierwszy pociąg pomknie trasą cztery lata później. Finansowanie inwestycji zapewni m.in Gazprombank.
Od ponad dekady Siemens jest największym dostawcą szybkich pociągów na rosyjskie tory. Od 2010 r między Moskwą w St. Petersburgiem i Niżnym Nowogrodem jeżdżą Sapsany produkcji Siemensa rozwijające do 250 km/h.
Łastoczka to także projekt Siemensa na platformie Desiro. Pociąg przeznaczony jest do ruchu podmiejskiego Moskwy i St. Petersburga. W warunkach rosyjskich pod tym określeniem rozumie się trasy do około 500 kilometrów. Jaskółka jeździ 160 km/h w temperaturze od +40 st. C do -40 st. C.
Kursowała też podczas zimowej olimpiady w Soczi 2014. Zamówienie RŻD opiewało na 54 zestawy i 1200 wagonów. Pierwszych 38 pociągów powstało w Niemczech, reszta jest produkowana w Rosji przez spółkę Siemensa i rosyjskiego Sinara.