Kobiety w mediach. Premiera w poniedziałek o 22.45 w Canal+

Dokument demaskujący zafałszowany obraz świata czyli „Kobiety w mediach". Premiera w poniedziałek o 22.45 w Canal+ - pisze Małgorzata Piwowar.

Publikacja: 21.10.2013 11:02

Jane Fonda

Jane Fonda

Foto: Canal+

Autorka amerykańskiego filmu Jennifer Siebel Newsom skonstruowała opowieść w oparciu o tamtejsze realia. Występują w nim zarówno młode anonimowe kobiety, jak i dziennikarki, bizneswoman, aktywistki. Wśród nich m.in. Condoleezza Rice, Nancy Pelosi, pierwsza kobieta, która objęła funkcję Spikera Izby Reprezentantów znane, dziennikarki telewizyjne Katie Couric i Rachel Maddow, aktorki Rosario Dawson i Geena Davis, działaczki feministyczne i antyseksistowskie Jackson Katz czy Gloria Steinem. Wszystkie mówią jednym głosem – współczesne media dyskryminują kobiety tworząc ich fałszywy obraz. Jest to bardzo istotne, bo nigdy wcześniej media nie miały takiego zasięgu, a zatem i wpływu na świadomość społeczną.

Powielany jest w nich obraz kobiety jako obiektu seksualnego – taki przekaz utrudnia im potem sięganie po ważne funkcje publiczne. Choć istnieje powszechne przekonanie, że Ameryka to kraj równouprawnienia, jedynie 17 procent członków Kongresu to kobiety, w mediach piastują zaś one zaledwie trzy procenty kluczowych stanowisk.

- Waszyngton to męski świat. Czasem byłam jedyną kobietą na sali – przyznaje Condoleezza Rice, była sekretarz stanu USA.

- Bycie kobietą oznaczało dla mnie zawsze pościg za ideałem piękna i nieustanne zabieganie o uznanie w oczach mężczyzn – opowiada o swoich doświadczeniach autorka filmu.

A wzór kobiety lansowany przez media to portret nieistniejący – nawet zdjęcia atrakcyjnych modelek są retuszowane, albo poprawiane komputerowo tak, że odbiegają od rzeczywistości. Wpływają jednak skutecznie na podświadomość niwecząc poczucie wartości tysięcy nastolatek. Lansowanie anorektycznych gwiazd też robi swoje - znacząco wzrasta liczba nieakceptujących swoje ciało kobiet, które okaleczają się i popadają w choroby psychiczne. Amerykanki więcej wydają na kosmetyki niż na edukację, potroiła się liczba operacji plastycznych u nastolatek.

W kinie na aktorki czeka tylko 16 procent głównych ról, a gdy już je dostaną, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą polegały na oczekiwaniu księcia z bajki.

Jane Fonda opowiada nawet, że kazano jej usuwać zęby i wypychać biust, by wyglądała atrakcyjniej.

Wpływowe kobiety zachęcają do wspierania się i ciągłego przypominania, że miarą wartości są osiągniecia, a nie wygląd...

Na liście szefów 500 największych amerykańskich firm klasyfikowanych według przychodów, kobiety stanowią dziś niewiele ponad 4 procent. Ponadto, jak wskazują statystyki, zarabiają 75 procent tego, co mężczyźni za tę samą pracę...

Do refleksji.

Autorka amerykańskiego filmu Jennifer Siebel Newsom skonstruowała opowieść w oparciu o tamtejsze realia. Występują w nim zarówno młode anonimowe kobiety, jak i dziennikarki, bizneswoman, aktywistki. Wśród nich m.in. Condoleezza Rice, Nancy Pelosi, pierwsza kobieta, która objęła funkcję Spikera Izby Reprezentantów znane, dziennikarki telewizyjne Katie Couric i Rachel Maddow, aktorki Rosario Dawson i Geena Davis, działaczki feministyczne i antyseksistowskie Jackson Katz czy Gloria Steinem. Wszystkie mówią jednym głosem – współczesne media dyskryminują kobiety tworząc ich fałszywy obraz. Jest to bardzo istotne, bo nigdy wcześniej media nie miały takiego zasięgu, a zatem i wpływu na świadomość społeczną.

Telewizja
Arya Stark może powrócić? Tajemniczy wpis George'a R.R. Martina
Telewizja
„Pełna powaga”. Wieloznaczny Teatr Telewizji o ukrywaniu tożsamości
Telewizja
Emmy 2024: „Szogun” bierze wszystko. Pobił rekord
Telewizja
"Gra z cieniem" w TVP: Serial o feminizmie w dobie stalinizmu
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Telewizja
"Pingwin" na platformie Max. O czym opowiada serial o przeciwniku Batmana?
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje