Ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu usprawnienie realizacji poszczególnych zadań państwowych, w tym wyczekiwane regulacje dotyczące zasad gospodarowania odpadami. Przyznaje wojewodom szerokie uprawnienia do zarządzania gospodarką odpadami na terenie województwa – zarówno w odniesieniu do odpadów wytwarzanych w bezpośrednim związku ze zwalczaniem wirusa, jak i w zakresie pozostałych odpadów. Na wypadek braku możliwości przetworzenia tych odpadów w uprawnionych instalacjach wojewoda będzie mógł zadecydować o awaryjnym unieszkodliwieniu odpadów medycznych wytwarzanych w związku ze zwalczaniem Covid-19 w instalacjach nieposiadających stosownych decyzji administracyjnych. Czasowemu ograniczeniu lub zawieszeniu mogą też ulec zasady selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Ponadto wydłuży się dopuszczalny okres prowadzenia papierowej ewidencji odpadów – co w kontekście dotychczasowych problemów z wdrażaniem systemu BDO wydaje się być uzasadnione.
Polecenia wojewody
Wojewoda może wydawać polecenia dotyczące unieszkodliwiania odpadów wytwarzanych w związku z przeciwdziałaniem Covid-19 z częściowym wyłączeniem przepisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (DzU 2019 poz. 701 ze zm., dalej: UO) – w zakresie warunków transportu, zbierania i unieszkodliwiania odpadów, oraz ustawy z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (DzU z 2019 r. poz. 1396 ze zm.) – w zakresie warunków korzystania ze środowiska.
Polecenie wojewody ma formę decyzji administracyjnej i powinno określać:
- podmiot zobowiązany do gospodarowania odpadami (przy czym wydanie polecenia jest możliwe jedynie w odniesieniu do podmiotów posiadających stosowne możliwości techniczne i organizacyjne do jego realizacji),
- miejsce, metodę oraz warunki unieszkodliwiania odpadów (w tym transportowania i magazynowania przed ich przetworzeniem),