Projekt nowych przepisów to pokłosie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 21 marca 2019 r. (sygn. C-127/17). Przypomnijmy, ze na początku roku trybunał, że obowiązujący w Polsce system udzielania zezwoleń na przejazd pojazdów o nacisku osi do 11,5 t jest sprzeczny z przepisami dyrektywy Rady 96/53/WE i zobowiązał do zmiany regulacji w tym zakresie.
Drogi publiczne
Za sprawą nowych regulacji ruch pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony będzie dopuszczony na drogach publicznych. W związku z tym pojazdy ciężkie takie jak samochody ciężarowe i TIR-y będą mogły poruszać się po takich drogach bez potrzeby uzyskiwania odpowiednich zezwoleń.
Drogi gruntowe
Wyjątek stanowią drogi gruntowe, po których będą mogły przemieszczać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 8 ton. Jednak zarządca drogi poprzez postawienie odpowiedniego znaku drogowego będzie mógł dopuścić cięższe pojazdy do ruchu na tej drodze.
Ograniczenia wjazdu
Z uwagi na słabe standardy techniczne niektórych z dróg publicznych będzie można wprowadzić ograniczenia dla ciężkich pojazdów (do 8 lub 10 ton). Taki zakaz może nałożyć zarządca drogi poprzez oznakowanie ale również miasto poprzez uchwałę rady gminy gdy droga dodatkowo przebiega w pobliżu obszarów lub obiektów, na których ruch pojazdów ciężkich może wywierać szczególnie negatywny wpływ, czyli np. przebiega lub graniczy z obszarem chronionym przyrodniczo (parki narodowe, obszar Natura 2000) lub jest usytuowana w sąsiedztwie budynków mieszkalnych, przedszkoli, uzdrowisk bądź obszarów górniczych.
Kary
W projekcie nowych regulacji przewidziano kary pieniężne. Wysokość kary będzie rosła proporcjonalnie od przekroczenia nacisku osi. - Im wyższy procent przekroczenia dopuszczalnego nacisku osi napędowej na danej drodze, tym wyższa kara pieniężna - czytamy w komunikacie rządu.