Same pasy nie wystarczą pieszym - będą zmiany w Prawie o ruchu drogowym

Popularne zebry muszą być oświetlone i oznakowane, z dobrą widocznością i wysepką.

Aktualizacja: 15.02.2021 06:13 Publikacja: 14.02.2021 18:34

Same pasy nie wystarczą pieszym - będą zmiany w Prawie o ruchu drogowym

Foto: Adobe Stock

Od 1 czerwca 2021 r. ma się zmienić porządek na drogach. Tego bowiem dnia wejdzie w życie nowela ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która ma poprawić bezpieczeństwo pieszych. Nic więc dziwnego, że raporty z audytów popularnych zebr znalazły się pod lupą nadzorujących bezpieczeństwo na drogach krajowych i w miastach. Wyniki nie napawają optymizmem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wytypowała np. 682 przejścia przy drogach krajowych. Skupiła się na odcinkach, w których występuje największe zagrożenie dla pieszych?. Wnioski niepokoją.

Polskie przejścia dla pieszych nie są raczej bezpiecznym azylem. W 70 proc. przypadków podczas audytu stwierdzono brak urządzeń zabezpieczających dla osób niewidomych lub ich małą ilość. Na 47 proc. przejść zdiagnozowano kłopoty z widocznością – przeszkadzają przystanki, drzewa, budynki, parkujące samochody. Na 24 proc. przejść stwierdzono braki w oznakowaniu poziomym. W 22 proc. sprawdzanych miejsc dopuszczalna prędkość pojazdów była zbyt wysoka, a w 16 proc. przejść piesi musieli oczekiwać na krawędzi pasa ruchu.

Czytaj też: Rewolucja na przejściach dla pieszych - rząd przyjął ważny projekt

Problemem jest również zbyt szeroka jezdnia, przez którą wyznacza się przejścia bez sygnalizacji. Podczas audytu naliczono 24 przejścia prowadzące przez przynajmniej trzy pasy w jednym kierunku.

Jakie są zalecenia GDDK? Otóż, jej zdaniem, przejścia dla pieszych należy wyznaczać na odcinkach dróg, na których dopuszczalna prędkość nie przekracza 50 km/h, a w okolicach szkół czy przedszkoli 30 km/h. Każde z nich powinno być oświetlone i wyznaczone w miejscu z dobrą widocznością w relacji kierowca–pieszy. Przejścia przez trzy pasy ruchu nie powinny funkcjonować bez sygnalizacji świetlnej. To samo dotyczy dróg dwujezdniowych. Pieszy powinien mieć zapewnioną możliwość bezpiecznego dojścia do przejścia i bezpieczną strefę oczekiwania.

Audyt ponad 4 tys. przejść zakończyła właśnie stolica. Każde było oceniane w skali od 0 do 5. Teraz wiadomo, które należy przebudować, a gdzie rozwiązaniem koniecznym jest instalacja sygnalizacji świetlnej. Jeśli np. głównym problemem jest nadmierna prędkość, często najlepszym rozwiązaniem jest montaż progów. Jeśli zagrożenie stanowi słaba widoczność, konieczne jest uporządkowanie parkowania lub też doświetlenie zebry.

Od 1 czerwca 2021 r. ma się zmienić porządek na drogach. Tego bowiem dnia wejdzie w życie nowela ustawy – Prawo o ruchu drogowym, która ma poprawić bezpieczeństwo pieszych. Nic więc dziwnego, że raporty z audytów popularnych zebr znalazły się pod lupą nadzorujących bezpieczeństwo na drogach krajowych i w miastach. Wyniki nie napawają optymizmem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wytypowała np. 682 przejścia przy drogach krajowych. Skupiła się na odcinkach, w których występuje największe zagrożenie dla pieszych?. Wnioski niepokoją.

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach