Informatyzacja urzędów administracji samorządowej jest bardzo ważnym i kluczowym wyzwaniem kolejnej kadencji samorządu. Coraz więcej albo niemal wszystkie usługi świadczone na rzecz ludności są realizowane z wykorzystaniem systemów informatycznych. Postęp technologiczny oraz oczekiwania mieszkańców gmin i powiatów wymagają dostosowania się do nich jednostek samorządowych.
Czytaj także: Samorządowy lek na (niecałe) ustrojowe zło
W ostatnim czasie coraz większa liczba usług publicznych finansowanych z budżetu centralnego, wymaga uczestnictwa samorządów w ich dystrybucji za pomocą scentralizowanych systemów informatycznych. Poziom złożoności systemu, kompetencji wymaganych do jego obsługi oraz ochrony przed atakami cyberprzestępców powoduje, że gminy nie są w stanie w pełni sprostać tym oczekiwaniom. Ponadto skala złożoności poszczególnych systemów i ich koszt nie jest do udźwignięcia przez mniejsze jednostki.
Dlatego potrzebna jest współpraca gmin w tworzeniu wspólnych, współdzielonych systemów informatycznych obsługujących mieszkańców, finansowanych bądź to ze środków własnych lub ze środków centralnych. Zachowując autonomię gmin oraz zasadę pomocniczości, należy oczekiwać, że władze centralne przy tworzeniu nowych systemów będą wykorzystywały wiedzę w zakresie potrzeb mieszkańców oraz najbardziej przyjaznych interfejsów użytkownika oraz udostępniały jednostkom samorządu systemy webowe z bezpiecznym mechanizmem logowania, które pozwolą w sprawny sposób realizować obsługę mieszkańców. Wskazane jest partnerstwo w tworzeniu oraz rozwoju i utrzymaniu takich systemów, odpowiedniego czasu na szkolenie pracowników oraz odpowiedniego poziomu SLA i jakości infrastruktury. Negatywne doświadczenia w zakresie wdrożenia systemu CEPiK, systemu Źródło nie będą miały więcej miejsca. Inne systemy dystrybucji świadczeń między innymi w obszarze polityki społecznej powinny być dostarczone samorządom w odpowiednim czasie oraz po przejściu wymaganych testów.
Zobacz nowy serwis RP.pl: Wybory samorządowe 2018