Justyna Wilczyńska-Baraniak, adwokat w DLA Piper
Herb, a także logo (logotyp) służą indywidualizacji jednostki samorządu terytorialnego i przyczyniają się do jej rozpoznawalności. Herb natomiast nawiązuje do historii i tradycji, a logo do współczesności.
Bardzo często zdarza się, że osoby trzecie przy tworzeniu np. materiałów reklamowych wykorzystują symbole lokalne jednostki samorządu terytorialnego, które w sposób pozytywny indywidualizują tę jednostkę. Podobnie wykorzystywane są logotypy czy też hasła promocyjne lub slogany reklamowe. W razie bezprawnego wykorzystania lokalnych symboli, np. herbu czy logo, jednostka samorządu terytorialnego może żądać zaniechania bezprawnych naruszeń. Jednostkom samorządu terytorialnego przysługują bowiem zarówno prawa podmiotowe służące ochronie jej dóbr osobistych, jak i prawa będące wytworem twórczej działalności człowieka (np. utwory, znaki towarowe), czyli tzw. prawa na dobrach niematerialnych.
Tylko ustanowienie herbu
Herb gminy jako symbol jest elementem jej ustroju, o którym mowa w art. 40 ust. 2 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym. W praktyce pojawiają się jednak wątpliwości dotyczące zakresu podejmowanych uchwał w sprawach herbu gminy, ponieważ przepisy nie określają, czy gmina jest usprawniona jedynie do podejmowania uchwały w sprawie ustanowienia herbu czy także określenie sposobu jego wykorzystania. Kwestia ta ma związek z określeniem prawnych podstaw do żądania przez gminę zaniechania bezprawnych naruszeń jej symbolu (herbu).
W kwestii podejmowania kompetencji gminy do podjęcia uchwały w sprawie ustanowienia herbu oraz ewentualnej możliwości określenia sposobu jego wykorzystania wypowiedziały się: Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyroku z 10 marca 2010 r. (sygn. III SA/Gd 18/10), WSA w Krakowie w wyroku z 19 maja 2008 r. (sygn.. III SA/Kr 48/08), a także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 marca 2009 r. (sygn. akt II OSK 1453/08), który rozpoznawał skargę kasacyjną od wyroku WSA w Krakowie z 19 maja 2008 r. (sygn. akt III SA/Kr 48/08).