Projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach został w piątek opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji. Celem zmian ma być dostosowanie warunków i sposobu organizacji zajęć religii i etyki do możliwości organizacji pracy szkół i przedszkoli w zakresie racjonalnego dysponowania kadrą pedagogiczną i czasem na realizację tych zajęć.
„Konieczność dokonania przedmiotowej nowelizacji wynika z potrzeby umożliwienia bardziej elastycznego organizowania nauki religii w szkole (przedszkolu), w przypadku gdy liczba zgłoszonych na naukę religii uczniów w poszczególnych oddziałach lub klasach w szkole (lub dzieci w przedszkolu) jest niewielka” - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Czytaj więcej
Ograniczenie liczby lekcji religii to ryzyko, że katecheci stracą pracę. Ale samorządy zaoszczędzą też sporo pieniędzy.
Połączą klasy na lekcje religii
MEiN przypomina, że obecnie nauka religii i etyki jest organizowana oddzielnie dla uczniów każdego oddziału, o ile na naukę religii danego wyznania zgłosi się co najmniej siedmiu uczniów z tego oddziału. W przypadku, gdy chętnych jest mniej, szkoła organizuje naukę religii lub etyki w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
Projektowana nowelizacja umożliwi szkołom i przedszkolom organizowanie lekcji religii i etyki w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej także wówczas, gdy chęć uczestnictwa w tych zajęciach zgłosi więcej niż siedmiu uczniów. Przy czym uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę międzyklasową, pod warunkiem, że są to wyłącznie uczniowie z tego samego etapu edukacyjnego, tj. uczniowie klas I–III albo IV–VIII. Zatem w grupie międzyklasowej mogą być uczniowie np. z klasy I i III szkoły podstawowej, natomiast nie mogą być połączeni w grupę uczniowie np. z klasy II i V szkoły podstawowej.