Nowe zwolnienie zostało przyjęte ustawą z 7 lipca 2017 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin. Będzie ono wprowadzone do art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z dniem 1 stycznia 2018 r. Z podatku będą zwolnione „żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego".
Jak rozumieć żłobek i klub dziecięcy
Ustawa podatkowa nie definiuje żłobka i klubu dziecięcego. Pomimo braku bezpośredniego odesłania, należy przyjąć rozumienie tych pojęć nadane im w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Tym bardziej, że na mocy ustawy zmieniającej, zwolnienie dla żłobków zostało powielone w ustawie o opiece. Ustawa ta zawiera szczegółowe wymogi dla żłobków i klubów dziecięcych. W porównaniu do żłobków, klubom dziecięcym stawia się mniejsze wymagania, a ponadto opieka odbywa się w ograniczonym czasie dziennym, są one przeznaczone dla dzieci od 1 roku życia i możliwe jest uczestnictwo rodziców w zajęciach.
Sale zabaw
Zwolnienie będzie mieć zastosowanie do żłobków (klubów) publicznych oraz niepublicznych. Zwolnienie nie będzie natomiast dotyczyć innych instytucji, w których organizowane są zajęcia dla dzieci, np. sal zabaw, gdyż nie są one objęte ustawą o opiece nad dziećmi. Z nowego zwolnienia nie będą również korzystać m.in. przedszkola, gdyż te instytucje podlegają już zwolnieniu z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatkach lokalnych. Warte uwagi jest, że zwolnienie dla żłobków konstrukcyjnie było wzorowane na zwolnieniu dla szkół i przedszkoli.
Zwolnienie nie dla wszystkich żłobków
Nowe zwolnienie zostało umiejscowione w katalogu zwolnień podmiotowych, choć zawiera również warunki przedmiotowe. Zwolnienia podmiotowe dotyczą podatników podatku, a więc przede wszystkim właścicieli nieruchomości. W konsekwencji nowe zwolnienie będzie mogło być stosowane przez podmioty, które prowadzą żłobek i jednocześnie są podatnikami podatku. A co ze żłobkami znajdującymi się w wynajmowanych budynkach lub lokalach? Ich zwolnienie może nie dotyczyć. Zależy to m.in. od podmiotu, od którego wynajmowany jest lokal. Jeżeli wynajmującym lokal jest podmiot publiczny (np. gmina), to podatnikiem jest najemca, a więc podmiot prowadzący żłobek. Będzie on mógł skorzystać ze zwolnienia. Natomiast jeżeli wynajmującym lokal na potrzeby żłobka jest podmiot prywatny, to on jest podatnikiem jako właściciel nieruchomości. Oznacza to, że zgodnie z literą zwolnienia, właściciel takiego obiektu nie mógłby stosować preferencji, ponieważ nie jest podmiotem prowadzącym żłobek.
Ma to znaczenie dla podmiotu prowadzącego żłobek, ponieważ w praktyce koszt podatku od nieruchomości jest wliczany do ustalonego czynszu lub najemca jest obciążany takim kosztem (poza czynszem). W konsekwencji, podmioty prowadzące żłobki w lokalach wynajmowanych od podmiotów prywatnych mogą być obciążone kosztami, których nie będą ponosić podmioty posiadające własne lokale lub wynajmujące je od gmin. To prowadziłoby do oczywistych nierówności.