Europejska Stolica Kultury. Jak dzielić się kulturą

W 2017 roku Europejskie Stolice Kultury przeniosły się z Wrocławia i San Sebastian do duńskiego Aarhus i cypryjskiego Pafos.

Aktualizacja: 31.01.2017 19:20 Publikacja: 31.01.2017 16:38

Foto: Mikkel Berg Pedersen/ materiały prasowe

W Aarhus wielka inauguracja z udziałem królowej Małgorzaty II odbyła się 21 stycznia. Miasto przeobraziło się podczas ceremonii w rozkołysane morze ze statkami wikingów i pochodami mieszkańców. Epickim opowieściom towarzyszyły chóry i muzycy, uczestniczący także w finałowym koncercie w Aarhus Harbour. Autorem scenariusza był dyrektor artystyczny duńskiej inauguracji ESK Nigel Jamieson, znany twórca teatralnych i masowych imprez, m.in. „Tin Symphony” na otwarcie igrzysk olimpijskich w Sydney w 2000 roku i inauguracji Europejskiej Stolicy Kultury Liverpool 2008.

28/29 stycznia odbyła się z kolei inauguracja w Pafos. Widowisko na centralnym placu miasta nawiązywało do antycznego mitu. Opowiadało o Pigmalionie, który wyrzeźbił idealną kobietę Galateę. Statuę ożywiła boską mocą Afrodyta, poruszona uczuciem Pigmaliona. A ze związku rzeźbiarza z Galateą urodziła się Pafos, której imię nosi cypryjska stolica kultury.

W obydwu uroczystościach – w Pafos i Aarchus uczestniczyli przedstawiciele Wrocławia z prezydentem miasta Rafałem Dutkiewiczem i dyrektorem generalnym ESK 2016 Krzysztofem Majem. Polska delegacja symbolicznie przekazała tytuł Europejskiej Stolicy swoim następcom, wręczając Statuetkę Iglicy. Ten puchar przechodni ESK zaprojektował wybitny polski designer Oskar Zięta (jej forma nawiązuje do Iglicy wrocławskiej – stalowej konstrukcji sprzed Hali Stulecia, symbolu miasta). Statuetka symbolicznie podkreśla unikatowość kultur narodowych, tworzących Europejską Stolicę Kultury, tożsamość korzeni i wspólne dążenie do ideałów. I jest znakiem ciągłości i nierozerwalności kultury europejskiej, przypominającym o jej roli w procesie integracji.

Oba miasta – Aarhus i Pafos prezentują się pod wspólnym hasłem: „Łączyć kontynenty – dzielić się kulturą". Jednocześnie każde ma własne motto programowe. Aarhus: „Let's rethink!” - „Przemyślmy to!”, co oznacza, że sztuka i kultura ma służyć przemyśleniom na temat wyzwań przyszłości (czyli zrównoważonego rozwoju - kulturalnego, społecznego i gospodarczego). A Pafos: „Open Air Factory”, co bezpośrednio odnosi się do artystycznych działań w przestrzeni otwartej, a szerzej do otwartego myślenia, wymiany kulturowej i dialogu. Ta misja wynika z położenie miasta między Bliskim Wschodem i kontynentalną Europą.

330-tysieęczne Aarhus jest drugim co do wielkości miastem Danii po Kopenhadze. Jest to najstarsze duńskie miasto, któremu początek dała historyczna osada wikingów na Półwyspie Jutlandzkim, sięgająca VIII wieku (tamtym czasom poświęcone są ekspozycje w Muzeum Wikingów i muzeum etnograficzno-archeologicznym Moesgaard). A zarazem to współczesne miasto, duże centrum akademickie. Działa tu Opera Jutlandzka, Orkiestra Symfoniczna Miasta Aarhus oraz wiele galerii sztuki. Powstanie tu największa publiczna biblioteka w Skandynawii.

Miasto planuje ponad 400 wydarzeń kulturalnych w ciągu roku Europejskiej Stolicy Kultury. Do mega wydarzeń oprócz ceremonii otwarcia i zamknięcia należeć będą: projekt artystyczny „The Garden”, otwierający Triennale w ARoS Art Museum z instalacjami w różnych punktach miasta (czerwiec–lipiec) oraz plenerowe widowisko w Moesgaard Museum - „Rode Orm” (Czerwony Wąż) o młodym Wikingu poszukującym wielkiej miłości w wykonaniu The Royal Danish Theatre (maj-lipiec).

Obecnie blisko 80-tysięczne Pafos, było stolica Cypru w czasach greckich i rzymskich. Miasto położone na południowo-zachodnim wybrzeżu wyspy, znajduje się na liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO. Jego słynne zabytki to starożytne mozaiki z II i III w.n.e., pozostałości po rzymskim teatrze z II w. n.e., katakumby, kościoły bizantyjskie, zamek Lusignanów – Saranda Kolones. Miasto jest ważnym ośrodkiem turystycznym. Pafos w programie ESK zapowiada ponad 300 wydarzeń: koncertów, widowisk, wystaw.

A Wrocław zamierza rozwijać doświadczenia i kontynuować działalność Biura Europejskiej Stolicy Kultury 2016 w nowej odsłonie. Zapowiada, że w latach 2017-2020 będzie prowadzić działania: „Międzynarodowa dyplomacja kultury”, „Laboratorium Wrocław” (monitorowanie kultury i projekty Koalicji Miast) , „Festiwale i wydarzenia” oraz „Edukacja i animacja”.

W Aarhus wielka inauguracja z udziałem królowej Małgorzaty II odbyła się 21 stycznia. Miasto przeobraziło się podczas ceremonii w rozkołysane morze ze statkami wikingów i pochodami mieszkańców. Epickim opowieściom towarzyszyły chóry i muzycy, uczestniczący także w finałowym koncercie w Aarhus Harbour. Autorem scenariusza był dyrektor artystyczny duńskiej inauguracji ESK Nigel Jamieson, znany twórca teatralnych i masowych imprez, m.in. „Tin Symphony” na otwarcie igrzysk olimpijskich w Sydney w 2000 roku i inauguracji Europejskiej Stolicy Kultury Liverpool 2008.

Pozostało 86% artykułu
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl