Sprzedaż maszyn rolniczych, a przede wszystkim ciągników, to swego rodzaju barometr nastrojów i koniunktury w tym sektorze gospodarki. Tymczasem ta sprzedaż hamuje. Z danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych wynika, że w marcu 2023 r. zarejestrowano 1011 nowych ciągników. To najmniej w tym miesiącu od dwóch lat, kiedy rejestrowano odpowiednio 1409 i 1194 ciągników. W ciągu trzech pierwszych miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w sumie 2505 nowych ciągników. To o 212 mniej niż w analogicznym okresie 2022 r. Spadek rejestracji w stosunku do poprzedniego roku wynosi już 7,8 proc.
Czytaj więcej
Izba zbożowa spodziewa się rekordowych 35 mln ton zboża w tegorocznych żniwach i pyta, gdzie zostanie zgromadzone, skoro magazyny są zasypane zapasami.
Doszło przy tym do zmiany na miejscu lidera sprzedaży. Po pierwszym kwartale 2023 r. to John Deere jest na czele. Zarejestrowano 416 ciągniki tej marki, to o 52 więcej niż przed rokiem. Udziały marki John Deere w ogólnej liczbie rejestracji nowych ciągników sięgały na koniec marca 16,6 proc. – o 3,2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej. Marka New Holland z liczbą 406 ciągników zajmuje drugie miejsce. To o 98 mniej niż rok wcześniej. Udziały marki New Holland to 16,2 proc. – spadek o 2,3 pkt proc. Marka Kubota na trzecim miejscu zanotowała 285 zarejestrowanych maszyn. To o 27 mniej niż przed rokiem. Udziały tej marki wynoszą 11,4 proc. Na czwartym miejscu znalazła się marka Deutz Fahr. 242 zarejestrowane ciągniki to o 66 więcej niż przed rokiem. Deutz Fahr to 9,7 proc. udziałów rynkowych, o 3,2 pkt proc. więcej niż po trzech miesiącach 2022 r. Case IH zajmuje piąte miejsce. 157 zarejestrowanych maszyn pozwoliło na osiągnięcie 6,3 proc. udziałów rynkowych. Na 20. miejscu w tym zestawieniu znalazła się marka Ursus z jednym zarejestrowanym nowym ciągnikiem.
Z prezentowanych wcześniej danych Polskiej Izby Gospodarczej Maszyn i Urządzeń Rolniczych zebranych na podstawie informacji z CEPiK wynika, że w całym 2022 r. związani z branżą rolniczą producenci kupili o 17,3 proc. mniej nowych ciągników niż rok wcześniej. – Trzeba pamiętać, że 2021 r., pomimo pandemii, był dla branży stosunkowo dobry. Zarejestrowano wtedy w sumie ponad 14 tys. ciągników. Poprzednio porównywalny wynik notowany był w 2014 r. Zatem zeszłoroczny poziom rejestracji, który wynosi 11 727 szt. i tak jest całkiem dobrym wynikiem – komentował Józef Dworakowski, prezes PIGMiUR.