Zarówno import, jak eksport kawy z Polski w 2023 r. zwiększyły się o 1 proc. Spożycie wewnętrzne kawy rośnie, to już rocznie 3,3 kg rocznie na osobę. Niemniej polscy producenci zdecydowanie szukają także nowych rynków. Z wyeksportowanych ponad 71 tys. ton kawy zdecydowana większość to kawa palona.
Rośnie eksport kawy z Polski
To efekt choćby działalności na naszym rynku międzynarodowych koncernów jak Tchibo. Firma wyjaśnia „Rzeczpospolitej”, że jej produkty powstają dziś w trzech palarniach kawy. – Dwie z nich znajdują się w Niemczech: w Hamburgu i Berlinie, trzecia zlokalizowana jest w Polsce w Markach koło Warszawy, tam też znajduje się siedziba firmy produkcyjnej Tchibo Manufacturing Poland, największego producenta kawy w Polsce – wyjaśnia biuro prasowe firmy.
Czytaj więcej
Paczkę DecoMorreno można dziś włożyć do sejfu, ponieważ tak zyskuje na wartości, że można ją traktować jak lokatę. Wszystko, co zawiera kakao, kosztuje dziś absurdalnie dużo – wskazał Krzysztof Pawiński, prezes Maspeksu, w rozmowie z Business Insider Polska. I zdradził, co jeszcze może zdrożeć.
– Fabryka w Polsce działa od stycznia 1994 r. i należy do najnowocześniejszych tego typu zakładów w Europie. Na 12 liniach produkcyjnych powstają produkty kaw palonych, rozpuszczalnych oraz tzw. kaw porcjowanych, które trafiają do wszystkich krajów Europy, w których Tchibo prowadzi swoją działalność. – Wizytówką fabryki są produkty takie jak kapsułki, pady czy produkty kaw rozpuszczalnych, które produkowane są tylko w Markach – dodaje.