Początek alkoholowej „suszy” w eksporcie Francji. Wina inflacji

Po dobrym 2022 r. eksport francuskich alkoholi zmalał w I kwartale aż o 20 proc., bo inflacja zniechęciła konsumentów do kupowania drogich trunków - oświadczyła Francuska Federacja Spirytualiów FFS. Z kolei organizacja eksporterów FEVS wyjaśniła wcześniej, że rok 2022 był rekordowy właśnie dzięki inflacji.

Publikacja: 21.06.2023 17:12

Początek alkoholowej „suszy” w eksporcie Francji. Wina inflacji

Foto: Adobe stock

Według FFS, eksport mocnych alkoholi w 2022 r. zwiększył się wartościowo o 11 proc. do 5,4 mld euro, ale ilościowo tylko o 2,3 proc., do 468 mln litrów, głównie dzięki wódce (+6,7 proc. ilościowo) i likierom (+11,1 proc.). Koniaki były najbardziej popularne w eksporcie, ale ilościowo ich wysyłka zmalała o 3,7 proc.

„Poprawa była krótkotrwała, bo eksport na początku bieżącego roku załamał się z powodu globalizacji inflacji. Po raz pierwszy od czasu kryzysu sanitarnego rynek eksportu maleje. Wygląda na to, że nie jest w stanie osiągnąć wzrostu w skali międzynarodowej” - ocenia federacja w komunikacie cytowanym przez Reutera.

Czytaj więcej

Powstał pierwszy we Francji butik z winami bez procentów

Francuzi mniej piją

We Francji maleje średnie spożycie alkoholu, sprzedaż w handlu detalicznym zmniejszyła się wartościowo o 4,4 proc. do 5 mld euro w 2022 r. „‚Ponowne otwarcie miejsc wspólnego spędzania czasu przy szklaneczce, kawiarni, restauracji i tzw. guinguettes, w połączeniu z większą dynamiką oferty (większa popularność koktajli i napojów bez alkoholu), doprowadziło do zwiększenia rocznej sprzedaży przez ten segment o 51,8 proc. do 20,1 mln litrów” - pisze federacja. Wielu producentów poniosło straty w ubiegłym roku i kolejne w I półroczu tego roku, nie mogli więc pokryć wzrostu kosztów, zwłaszcza skoku cen alkoholu rolniczego (bioetanolu) i cen szklanych butelek, dodała.

FFS reprezentuje producentów i dystrybutorów mocnych alkoholi. Należy do niej ok. 250 przedsiębiorstw, dużych międzynarodowych, ale także średnich i małych.

Czytaj więcej

Francja bez własnych win, owoców i warzyw w tym roku

Inflacja pomogła tylko chwilowo

Wartość eksportu francuskich win i mocnych alkoholi w 2022 r. zwiększyła się o 10,8 proc. do rekordowych 17,2 mld euro. Przyczynił się do tego wzrost cen -  przyznała w lutym Federacja Eksporterów Win i Spirytualiów FEVS. Mocne alkohole opuściły Francję w 55,7 mln kartonów, które osiągnęły wartość 5,5 mld euro (+11,6 proc.). Na koniaki przypadło 17,61 mln kartonów (-3,7 proc.) za 3,934 mld euro (+9,3 proc.). Świat kupował więcej likierów, wódek i calvadosu, a mniej armaniaków i okowit.

Według FFS, eksport mocnych alkoholi w 2022 r. zwiększył się wartościowo o 11 proc. do 5,4 mld euro, ale ilościowo tylko o 2,3 proc., do 468 mln litrów, głównie dzięki wódce (+6,7 proc. ilościowo) i likierom (+11,1 proc.). Koniaki były najbardziej popularne w eksporcie, ale ilościowo ich wysyłka zmalała o 3,7 proc.

„Poprawa była krótkotrwała, bo eksport na początku bieżącego roku załamał się z powodu globalizacji inflacji. Po raz pierwszy od czasu kryzysu sanitarnego rynek eksportu maleje. Wygląda na to, że nie jest w stanie osiągnąć wzrostu w skali międzynarodowej” - ocenia federacja w komunikacie cytowanym przez Reutera.

Przemysł spożywczy
Koniak do Chin luzem w kontenerach. Załoga w Cognac strajkuje
Przemysł spożywczy
Rosjanie skopiowali pomysł Donalda Trumpa. Nowa marka wódki na rynku
Przemysł spożywczy
Sposób na drogi nabiał? Nasłać prokuraturę. Takie rzeczy tylko w Rosji
Przemysł spożywczy
Cena masła. Ile może kosztować w święta? „Zbliżamy się do 10 zł”
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Przemysł spożywczy
Polacy szukają oszczędności, także w przypadku żywności