Do Rządowego Centrum Legislacji trafił właśnie projekt rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie komisji do spraw weryfikacji i rekomendacji pytań egzaminacyjnych na prawo jazdy. Uwzględnia on zmiany wprowadzone nowelą ustawy o transporcie drogowym z 14 października 2021 r. Uchylono w nim możliwość umieszczania w katalogu pytań – scenariuszy, wizualizacji i opisów do pytań przekazywanych przez podmioty zewnętrzne i prywatne.
W projekcie uwzględniono też kwestię rozszerzenia katalogów pytań egzaminacyjnych o pytania stosowane również na testach kwalifikacyjnych. W przypadku weryfikacji istniejącego pytania egzaminacyjnego ma dojść do jego wycofania z katalogu pytań. Jeśli dokonana zostanie korekta i pozytywna weryfikacja, nastąpi ponowne wprowadzenie tego pytania do katalogu. W skład komisji powoływanej na owych zasadach wchodzi przewodniczący i sekretarz komisji oraz jej członkowie. Nowela ogranicza liczbę członków wchodzących w jej skład z 35 do 31. W składzie komisji nie będzie osób posiadających studia wyższe z filologii polskiej.
W jej składzie zasiądzie sześć osób posiadających uprawnienia egzaminatora oraz tylu samo instruktorów nauki. Pojawi się też trójka instruktorów techniki jazdy oraz pięć osób będących specjalistami co najmniej w zakresie ruchu drogowego, bezpieczeństwa ruchu drogowego lub transportu drogowego. Wśród członków nowej komisji nie może zabraknąć osób ze znajomością języka angielskiego, niemieckiego, ukraińskiego lub rosyjskiego oraz języka migowego.
Deklarowany cel wprowadzanych zmian to zapewnienie profesjonalnego poziomu merytorycznego pytań egzaminacyjnych. Do tej pory bywało z tym różnie. Przykład? W styczniu br. MI przepraszało zdających za błędy, które pojawiły się w 8 z 41 nowych pytań na prawo jazdy. Takich sytuacji było więcej.
Etap legislacyjny: konsultacje publiczne