Kiedy będą nowe kursy pozwalające na redukcję punktów karnych

To, kiedy nowe kursy pozwalające na redukcję punktów karnych wejdą w życie, zależy od gotowości Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Publikacja: 10.10.2022 07:50

Kiedy będą nowe kursy pozwalające na redukcję punktów karnych

Foto: Fotorzepa / Kuba Kamiński

Do 17 września 2022 r. kierowca miał szansę na pozbycie się w ciągu roku 12 (po 6 na pół roku) niechcianych punktów karnych. Musiał tylko zaliczyć jednodniowy kurs (ok. 6 godzin). Teraz takiej możliwości już nie ma. Kierowcy dopytują, czy tak już pozostanie. Skarżą się też Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, które kursy prowadziły i na nich zarabiały.

Jak będzie? – Dotychczasowe kursy reedukacyjne zostały celowo zniesione w ramach działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi „Rz” Janusz Cieszyński, wiceminister cyfryzacji. Pewne jest więc, że nie wrócą.

Ministerstwo Infrastruktury przypomina jednak, że podobny kurs przewidziano w ustawie o kierujących pojazdami z 5 stycznia 2011 r. Przepisy te przewidują, że kierowca, który po odbyciu kursu reedukacyjnego w ciągu pięciu lat ponownie przekroczy limit 24 punktów karnych, utraci uprawnienia do kierowania pojazdami i będzie traktowany jak osoba, która nigdy ich nie posiadała. Będzie się to wiązało z koniecznością odbycia kursu w szkole nauki jazdy, zdaniem egzaminu na prawo jazdy, a taki kierowca będzie dodatkowo objęty dwuletnim okresem próbnym. Problem w tym, że przepisy są, ale cały czas czekają na wejście w życie. Powód?

Dotychczas nie zostały wprowadzone rozwiązania techniczne w Centralnej Ewidencji Kierowców, pozwalające na obsługę procesu kierowania naruszających przepisy na takie szkolenie, rozwiązanie to zostało zawieszone.

O wejściu w życie obowiązku uczestniczenia w kursie reedukacyjnym poinformuje minister właściwy do spraw informatyzacji w stosownym komunikacie, wydanym na co najmniej trzy miesiące przed wdrożeniem zmian.

Kiedy może to nastąpić? – zapytaliśmy w MI.

– Termin zależy od gotowości CEPiK – mówi „Rz” Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury. Resort cyfryzacji nie odpowiedział na pytanie o termin. Nieoficjalnie mówi się, że może to nastąpić w I kwartale 2023 r.

Jaki ma być nowy kurs? Z ustawy uchwalonej w 2011 r. wynika, że ma kosztować maksymalnie 500 zł. Ale wszystko wskazuje na to, że w tym miejscu ustawa zostanie znowelizowana. WORD-y szacują, że kurs powinien kosztować ok. 2 tys zł. Ma on trwać cztery dni (28 godzin). Polegać ma na udziale w wykładach i zajęciach przedstawiających m.in. skutki wypadków drogowych, możliwe konsekwencje nieprawidłowych zachowań na drodze czy uświadamiających wpływ alkoholu oraz środków odurzających na jazdę samochodem.

Czytaj więcej

Co dalej z kursami reedukacyjnymi dla kierowców? Jest odpowiedź resortu

Do 17 września 2022 r. kierowca miał szansę na pozbycie się w ciągu roku 12 (po 6 na pół roku) niechcianych punktów karnych. Musiał tylko zaliczyć jednodniowy kurs (ok. 6 godzin). Teraz takiej możliwości już nie ma. Kierowcy dopytują, czy tak już pozostanie. Skarżą się też Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, które kursy prowadziły i na nich zarabiały.

Jak będzie? – Dotychczasowe kursy reedukacyjne zostały celowo zniesione w ramach działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi „Rz” Janusz Cieszyński, wiceminister cyfryzacji. Pewne jest więc, że nie wrócą.

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach