Duży uniwersytet to potencjalnie wiele innowacyjnych rozwiązań opracowywanych w uczelnianych murach. W jaki sposób „wyłapać” te, w które warto inwestować?
W Centrum Transferu Technologii stwarzamy jak najwięcej okoliczności, w których takie rozwiązania mogą się pojawić. Prowadzimy m.in. akademicki inkubator przedsiębiorczości (AIP), w którym pomagamy studentom i doktorantom przygotować się do założenia firmy; organizujemy też program mentoringowy i akceleracyjny. Weryfikujemy, jak rynek odpowiada na nasze pomysły, jakie potrzeby mają potencjalni odbiorcy. CITTRU odpowiada także za sprzedaż komercyjnych usług badawczych, kiedy UJ proszony jest o przeprowadzenie badania na zamówienie przez podmiot zewnętrzny, bo ma odpowiednią do tego infrastrukturę, kompetencje lub know-how. Zajmujemy się też rozwojem i komercjalizacją innowacji, które powstały w uniwersytecie i zostały do nas zgłoszone, ale UJ musi mieć do nich choćby częściowo prawa majątkowe. W przypadku studentów i doktorantów to oni sami decydują, czy – w zamian za wynagrodzenie takie samo jak wypłacane pracownikom – przekazują uniwersytetowi te prawa, czy też zachowują je i podpisują z UJ umowę o współwłasności.
Czytaj więcej:
Co dzieje się dalej, kiedy innowacyjne rozwiązanie już się pojawia?
Analizujemy, czy na rynku jest na nie zapotrzebowanie, choć nasi pracownicy często mają już wystarczające doświadczenie i wyobrażenie, by ocenić, kto będzie nim zainteresowany. Dokonujemy też analizy patentowej, prawnej, zastanawiamy się, w jaki sposób chronić rozwiązanie, i przeprowadzamy zgłoszenie patentowe w kraju i za granicą. Tworzymy ofertę, którą potem promujemy poza Polską, jeździmy na targi, organizujemy spotkania indywidualne i branżowe, staramy się zainteresować pomysłem potencjalnych odbiorców i użytkowników. Jeśli takich znajdziemy, brokerzy negocjują warunki umowy; podpisujemy ją oraz czekamy na procent od przychodów ze sprzedaży produktów i usług, powstających na bazie naszych rozwiązań.