Ochrona środowiska: Sejm broni wrzutek legislacyjnych

Choć Senat odrzucił zmiany wprowadzone do noweli niezgodnie z procedurą legislacyjną posłowie PiS odrzucili te poprawki.

Publikacja: 07.07.2022 22:43

Ochrona środowiska: Sejm broni wrzutek legislacyjnych

Sejm

Foto: Sejm

W czasie wieczornego głosowania w Sejmie poprawek przyjętych przez Senat do ustawy o ochronie środowiska posłowie zignorowali zarzuty dotyczące niezgodności części noweli z zasadmi postepowania ustawodawczego.

Chodzi o art. 2 i 6 noweli, przewidujące zmiany w ustawie o zasadach monitorowania i kontrolowania paliw, oraz ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Senat wytknął posłom, że obie poprawki zostały wprowadzone do nowelizacji już na etapie prac parlamentarnych, na posiedzeniu sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Zdaniem Senatorów narusza to zasady określone w art. 118 ust 1 i 119 ust 1 i 2 Konstytucji, określające uprawnionych do inicjatywy ustawodawczej i zasadę uchwalania przepisów w trzech czytaniach w Sejmie. Oznacza to zakaz wprowadzania do projektu nowości normatywnych w toku procesu ustawodawczego. Senat przywołał orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, z których wynika, że: „treść zgłoszonych podczas rozpatrywania przez Sejm poprawek nie może iść tak daleko, aby uczynić przedmiotem kolejnych czytań projekt, którego zakres w takim stopniu różni się od złożonej inicjatywy ustawodawczej, że jest to w istocie projekt innej ustawy.” Dotyczy to także poprawek zgłaszanych w toku prac komisyjnych.

Czytaj więcej

Palenie odpadami legalne. Niedługo smog uderzy jeszcze mocniej

Zdaniem senatorów, skoro zmiany zawarte w art. 2 i 6 noweli nie przeszły trzech czytań w Sejmie, wówczas, nie oceniając ich merytorycznej zasadności za niezgodne z art. 118 i 119 konstytucji.

W myśl zmian w ustawie o systemie monitorowaniai kontrolowania jakości palil, Minister właściwy do spraw energii w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu i ministrem właściwym do spraw gospodarki, rzadziej niż obecnie bo, co najmniej raz na 4 lata, a nie co najmniej raz na 2 lata jak dotychczas, dokona przeglądu wymagań jakościowych (…), w celu oceny wpływu ich stosowania na ochronę środowiska, zdrowie ludzi oraz interesy konsumentów. Wyniki tego przeglądu stanowią podstawę do zmiany tych wymagań.”.

Z kolei zmiany przewidziane w art. 6 dotyczące ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych przewidują dodanie do ustawy nowego art. 141a w myśl którego w okresie od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. biopaliwa, biopłyny i paliwa z biomasy w rozumieniu art. 3 pkt 21a rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2066, wykorzystywane do spalania przez operatora statku powietrznego albo prowadzącego instalację, uznaje się za spełniające kryteria zrównoważonego rozwoju i ograniczania emisji gazów cieplarnianych, o których mowa w art. 38 ust. 5 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

W czasie wieczornego głosowania w Sejmie poprawek przyjętych przez Senat do ustawy o ochronie środowiska posłowie zignorowali zarzuty dotyczące niezgodności części noweli z zasadmi postepowania ustawodawczego.

Chodzi o art. 2 i 6 noweli, przewidujące zmiany w ustawie o zasadach monitorowania i kontrolowania paliw, oraz ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Senat wytknął posłom, że obie poprawki zostały wprowadzone do nowelizacji już na etapie prac parlamentarnych, na posiedzeniu sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Zdaniem Senatorów narusza to zasady określone w art. 118 ust 1 i 119 ust 1 i 2 Konstytucji, określające uprawnionych do inicjatywy ustawodawczej i zasadę uchwalania przepisów w trzech czytaniach w Sejmie. Oznacza to zakaz wprowadzania do projektu nowości normatywnych w toku procesu ustawodawczego. Senat przywołał orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, z których wynika, że: „treść zgłoszonych podczas rozpatrywania przez Sejm poprawek nie może iść tak daleko, aby uczynić przedmiotem kolejnych czytań projekt, którego zakres w takim stopniu różni się od złożonej inicjatywy ustawodawczej, że jest to w istocie projekt innej ustawy.” Dotyczy to także poprawek zgłaszanych w toku prac komisyjnych.

Podatki
Skarbówka zażądała 240 tys. zł podatku od odwołanej darowizny. Jest wyrok NSA
Prawo w Polsce
Jest apel do premiera Tuska o usunięcie "pomnika rządów populistycznej władzy"
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Rząd zmniejsza liczbę więźniów. Będzie 20 tys. wakatów w celach