Już od ponad dekady ilość informacji publikowanych w internecie wielokrotnie przewyższa te udostępniane na nośnikach tradycyjnych. Nikogo już nie dziwi, że wszystko, co wydrukowano w dziennikach czy tygodnikach, trafia również do internetu. Ważne jest jednak, aby jak najlepiej dopasować formę prezentacji do rodzaju danych.
„Rzeczpospolita" jest pionierem cyfryzacji treści. Dość powiedzieć, że ze swoją stroną internetową – nagradzaną zresztą za pionierskie rozwiązania – ruszyła już prawie ćwierć wieku temu. Od tego czasu oferowała swoje treści użytkownikom internetu zarówno w postaci cyfrowej wersji gazety w archiwum.rp.pl, jak i w serwisie internetowym rp.pl. Teraz przyszedł czas na kolejny krok: serwis internetowy dostępny pod adresem rk.rp.pl.
Efektywne zbieranie danych
Publikację wyników każdego rankingu poprzedza wiele pracy włożonej w gromadzenie, a następnie przetworzenie danych. Prace nad nową platformą rankingu kancelarii prawniczych zaczęliśmy od usprawnienia najbardziej pracochłonnego procesu, czyli pozyskiwania wiarygodnych i rzetelnych informacji. W minionych latach wykorzystywaliśmy do tego ankietę rozsyłaną do kancelarii pocztą elektroniczną. Informacje były jednak do nas nadsyłane w różnej formie, czasami trudnej do dostosowania do właściwego formatu.
Pierwszym krokiem było więc wprowadzenie nowoczesnego i wygodnego formularza elektronicznego, który w zależności od wybranych kategorii, w których chce startować kancelaria, daje łatwy dostęp do pól wymaganych oraz pilnuje poprawności wprowadzonych informacji. Dzięki temu znacznie sprawniej można było opracowywać, oceniać i porównywać zebrane informacje. Daje to też o wiele większe możliwości prezentacji informacji na stronie rk.rp.pl.
Powrót do przeszłości
W odróżnieniu od rozbudowanej witryny, takiej jak na przykład rp.pl, serwis internetowy przeznaczony do rankingu pozwala na publikację w jednym miejscu i w zbliżonej formie danych nie tylko z bieżącej edycji, ale również wszystkich zestawień archiwalnych. W serwisie rk.rp.pl dostępne są – w formie stron WWW – najważniejsze zestawienia od pierwszej do osiemnastej edycji rankingu. Można więc na nich znaleźć kategorie, które pojawiły się niedawno, jak choćby najlepsze strony WWW lub innowacje, i zestawienia przygotowywane od samego początku, na przykład „Rekomendacje" czy „Kancelarie według liczby adwokatów i radców prawnych".