Niemiecki Federalny Trybunał Konstytucyjny (Bundesverfassungsgericht) wydał 5 maja 2020 r. orzeczenie w sprawie realizowanego przez Europejski Bank Centralny „Programu zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych". Wyrok wywołał wielkie poruszenie, bo FTK wprost odmówił w nim zastosowania się do orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. To pierwszy taki przypadek w historii. Ma jednak całkiem inne znaczenie niż to, które przypisują mu przeciwnicy integracji europejskiej.
Komentatorzy przewidują, że państwa członkowskie naruszające prawo UE będą powoływać się na to orzeczenie, by nie stosować się do niekorzystnych dla nich orzeczeń TSUE. Chodzi przede wszystkim o Polskę i Węgry.
Czytaj także: Mariusz Muszyński: Nadrzędność konstytucji nad prawem UE
Bliższa analiza wyroku zadaje kłam tym przewidywaniom. Zadziałał w istocie jako jeden ze strażników porządku konstytucyjnego UE, który ze względu na szczególny charakter Unii jest porządkiem nowej generacji. Oczywiście, rządy będące na bakier z prawem i wartościami UE będą mogły wywieść z niego wygodne tezy. W istocie wyrok stanowi jednak istotny wkład w kształtowanie się europejskiego porządku konstytucyjnego i w żadnej mierze nie może usprawiedliwiać działań godzących w fundamenty i podstawowe zasady prawa UE. Przeciwnie. Wyraźnie potwierdza, że nawet nie zgadzając się z orzeczeniami TSUE, państwa członkowskie zobowiązane są działać lojalnie, zgodnie z duchem europejskiej integracji i podstawowymi zasadami i wartościami UE. Zobowiązane są przestrzegać tych orzeczeń, nawet gdy przyjęta w nich interpretacja prawa im nie odpowiada.
Sprawa, której dotyczy wyrok
Sprawa dotyczyła kwestii europejskiej polityki gospodarczej i pieniężnej. Chodziło w niej o legalność prowadzonego przez Europejski Bank Centralny zakupu obligacji państw strefy euro. Możliwość prowadzenia tej akcji przewidywały decyzje EBC, które są w UE jednym ze źródeł prawa. EBC ma jednak prawo wydawać takie decyzje tylko w granicach przyznanych mu kompetencji. Musi przy tym respektować podstawowe zasady prawa UE, w tym zasadę proporcjonalności oraz zasadę, że EBC nie może udzielać państwom członkowskim pożyczek na pokrycie ich deficytów budżetowych. Do FTK trafiły sprawy, w których skarżący kwestionowali zgodność działań EBC z owymi zasadami.