Upłynął termin konsultacji publicznych przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów projektu ustawy o działalności kosmicznej oraz Krajowym Rejestrze Obiektów Kosmicznych. Projektowana ustawa będzie pierwszym kompleksowym aktem prawnym regulującym działalność polskich podmiotów w przestrzeni kosmicznej. Jednocześnie projekt ten stanowi oczekiwaną odpowiedź na wynikające z umów międzynarodowych zobowiązania Polski w tej dziedzinie. Projektowana ustawa ma uregulować przede wszystkim warunki uzyskiwania zgody przez polskie podmioty na wypuszczenie obiektu w przestrzeń kosmiczną, warunki rejestracji obiektów znajdujących się w przestrzeni kosmicznej, zasady prowadzenia rejestru obiektów kosmicznych oraz zagadnienia dotyczące ubezpieczeń i kwestii odszkodowawczych za szkody wyrządzone przez obiekty kosmiczne.
Prace nad stworzeniem polskiej regulacji prawa kosmicznego rozpoczęto w 2013 r. Projekt założeń do ówczesnego projektu ustawy – Prawo kosmiczne został zgłoszony do rządowego wykazu prac w drugiej połowie 2014 r., natomiast projekt założeń do projektu ustawy o Krajowym Rejestrze Obiektów Kosmicznych został przyjęty przez Radę Ministrów w czerwcu ubiegłego roku. Miesiąc temu zmodyfikowany projekt łączący w sobie założenia obu ustaw został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych, które właśnie dobiegły końca.
Działalność (u)regulowana
Traktaty międzynarodowe zobowiązują Polskę do uregulowania w prawie krajowym zasad wyrażania zgody na działalność w przestrzeni kosmicznej przez podmioty krajowe. W obecnym projekcie ustawy „kosmicznej" podmioty planujące wykonywanie działalności kosmicznej będą zobligowane do uprzedniego uzyskania zezwolenia. Zezwolenie zostanie wydane po łącznym spełnieniu określonych warunków, do których należą m.in. zapewnienie bezpieczeństwa działalności kosmicznej, brak występowania zagrożenia bezpieczeństwa państwa, niezakłócanie działalności innych państw w zakresie pokojowych badań i użytkowania przestrzeni kosmicznej czy uzyskanie pozwolenia radiowego. Wymóg konieczny będzie stanowiło także zastosowanie technik ograniczających zaśmiecanie przestrzeni kosmicznej oraz zapewnienie finansowania działalności kosmicznej.
Wydawanie zezwoleń będzie odbywało się w trybie wnioskowym, w formie decyzji administracyjnej. Organem uprawnionym do wydawania pozwolenia jest prezes Polskiej Agencji Kosmicznej („Prezes PAK"). Zezwolenie będzie wydawane w terminie 6 miesięcy od złożenia przez operatora kompletnego wniosku wraz z dokumentacją potwierdzającą spełnienie obligatoryjnych warunków. Zezwolenie może określać także dodatkowe warunki wykonywania działalności kosmicznej realizujące cele związane z bezpieczeństwem narodowym, bezpieczeństwem osób i mienia, środowiska lub wykonywaniem przez Polskę międzynarodowych zobowiązań. Wniosek o wydanie, każdorazową zmianę lub przeniesienie zezwolenia na inny podmiot będą podlegały opłacie pod rygorem pozostawienia bez rozpoznania. Wysokość opłaty uzależniona będzie od rodzaju i wartości obiektu kosmicznego.
Projekt ustawy nie określa, na jaki okres będzie wydawane zezwolenie. Do projektowanej ustawy będą miały zastosowanie (z pewnymi wyłączeniami) przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, co oznacza, że w związku z brakiem odmiennej regulacji w projektowanej ustawie, zezwolenie będzie wydawane na czas nieokreślony.