Dopłaty nie tylko do węgla. Sejm podjął decyzję

Sejm obraduje nad projektem ustawy o dodatkach innych niż węglowy oraz taryfach dla ciepła systemowego. Nie przeszedł wniosek o odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu. Tym samym projekt podlega pracom komisji sejmowej do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych, której wnioski mają być przedstawione jeszcze podczas trwającego posiedzenia parlamentu.

Publikacja: 02.09.2022 13:17

Sejm opowiedział się przeciw odrzuceniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy o wsparciu odbiorców ci

Sejm opowiedział się przeciw odrzuceniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy o wsparciu odbiorców ciepła. Wniosek złożyła Konfederacja. Posłowie skierowali projekt do dalszych prac w komisji.

Foto: PAP/Tomasz Gzell

Projekt zakłada, że ogrzewający domy m.in. gazem LPG, pelletem drzewnym, olejem opałowym, drewnem kawałkowym, dostana jednorazowe wsparcie finansowe w wysokości od 500 zł do 3 tys. zł. Różne surowce wyceniono w różnych kwotach. Ponadto na pomoc mają liczyć też osoby mieszkające w budynkach ogrzewanych ciepłem systemowym pochodzącego z ciepłowni gazowych. A właściwie dostawcy tego ciepła i będzie dotyczyło wysokości taryf.

Max 40 proc. podwyżki

Według minister klimatu i środowiska Anny Moskwy maksymalna podwyżka za ogrzewanie i ciepłą wodę dla odbiorców indywidualnych ciepła systemowego wyniesie 40 proc. A gospodarstwa zaoszczędzą w skali sezonu grzewczego od 1 tys. do 4 tys. zł. Wsparcie będzie obowiązywało tylko od października 2022 r. do kwietnia 2023 r.

Przeciwko temu nadal protestują nadal spółdzielcy reprezentujący 500 spółdzielni mieszkaniowych z całej Polski. Jak mówi reprezentujący związek dr Piotr Pałka, radca prawny i wspólnik DERC PAŁKA Kancelaria Radców Prawnych, niedopuszczalne jest ograniczenie okresu ochronnego odbiorców ciepła systemowego do siedmiu miesięcy, skoro w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych i wielorodzinnych korzystających z taryf ochronnych wprowadzonych nowelizację z 26 stycznia 2022 r. ten okres ochronny przyjęty jest do końca 2027r.

- Stanowi to naruszenie konstytucyjnej zasady równości wobec prawa, o której stanowi art. 32 Konstytucji RP, z uwagi na różnicowanie granicznych cen gazu w postaci pomocy dla domów ogrzewanym gazem a po drugiej stronie ceny ciepła dla mieszkań korzystających z ciepłowni systemowych – mówi dr Pałka. - Tak samo za naruszenie konstytucyjnej zasady równości wobec prawa należy uznać różnicowanie sytuacji prawnej beneficjentów pomocy w świetle rozwiązań projektu ustawy, którzy mogą takiej pomocy nie uzyskać, z uwagi na mechanizm proporcjonalnego obniżenia - dodaje.

Czytaj więcej

Spółdzielcy dalej bez odpowiedniej pomocy od rządu ws. ogrzewania

Debata sejmowa

Podobną argumentację przedstawiali w sejmie także posłowie opozycji. – Chodzi o to, że w momencie, w którym wykorzystanie środków przewidzianych przez rząd, o które mogą się ubiegać odbiorcy wyniesie więcej niż 95 %, pozostałe środku będą podzielone proporcjonalnie. Wówczas pozostałe osoby nie otrzymają dodatków lub symboliczne. Ponadto takie ograniczenie dotyczyć ma tylko dodatków dla gospodarstw domowych oraz dodatków dla podmiotów wrażliwych - wskazuje dr Piotr Pałka.

Protest spółdzielców

Spółdzielcy przygotowali 8 stron uwag do ustawy, dotyczących tylko ciepła systemowego. M.in. w art. 3 ust. 3 projektu ustawy postulują o ustalenie średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą w wysokości 103,82 zł/GJ netto dla źródeł ciepła opalanych gazem ziemnym, olejem opałowym i dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach. Zgodnie z art. 3 ust. 3 projektu ustawy średnia cena wytwarzania ciepła z rekompensatą przyjmuje wartość: 150,95 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w źródłach ciepła opalanych gazem ziemnym lub olejem opałowym, 103,82 zł/GJ netto dla ciepła wytwarzanego w pozostałych źródłach ciepła.

Zgodnie z art. 3 ust. 6 i ust. 7 projektu ustawy, jeżeli średnia cena wytwarzania ciepła wytwórcy ciepła jest wyższa od średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą tego wytwórcy, wówczas stosowane są ceny lub stawki opłat w wysokości odpowiadającej średniej cenie wytwarzanego ciepła z rekompensatą.

- Jeżeli średnia cena wytwarzania ciepła jest niższa niż średnia cena wytwarzania ciepła z rekompensatą, przedsiębiorstwo energetyczne w rozliczeniach z odbiorcami stosuje tę cenę. Ustalenie tak wysokiej ceny dla ciepła wytwarzanego w źródłach opalanych gazem ziemnym i olejem nie ma żadnego uzasadnienia, a służy jedynie ograniczeniu pomocy Państwa w postaci obniżki cen za ciepło do niewielkiej grupy odbiorców - mówi prof. Jerzy Jankowski, szef Związku Rewizyjnego Spółdzielni Mieszkaniowych RP.

Jego zdaniem jest to działanie niezwykle krzywdzące dla wielu gospodarstw domowych. - W uzasadnieniu do ustawy nie wskazano metody ustalenia w/w cen, natomiast z wcześniejszych wypowiedzi członków Rządu RP wynika, że jako bazowe ceny paliw do określenia średniej ceny z rekompensatą przyjęto ceny paliw z marca 2022 roku w stosunku do obecnie obowiązujących cen. Należy podkreślić, że ceny gazu i oleju zaczęły gwałtownie rosnąć już w III kwartale ubiegłego roku, a w ślad za tym ceny ciepła ze źródeł opalanych gazem i olejem- podnosi prof. Jankowski.

Jak wyjaśniają spółdzielcy, ceny węgla zaczęły gwałtowanie rosnąć dopiero po nałożeniu embarga na węgiel z Rosji i w tym przypadku ceny węgla z marca 2022 roku mogą stanowić bazę dla ustalenia średniej ceny wytwarzania ciepła z rekompensatą. Ponadto w przypadku gazu ziemnego lub oleju udział kosztów paliwa w kosztach produkcji ciepła jest wyższy niż w przypadku węgla. Stąd też brak uzasadnienia dla tak zróżnicowanych średnich cen wytwarzania ciepła z rekompensatą w wysokości 150,95 zł/GJ (gaz, olej) i 103,82 zł/GJ ( pozostałe paliwa).

- Należy wyraźnie podkreślić, że takie ustalenie średnich cen wytwarzania ciepła z rekompensatą jak w projekcie ustawy spowoduje, że zostanie zniweczony proces kosztownego zastępowania gazem nieekologicznego węgla, a w wielu przypadkach wstrzymanie inwestycji, polegających na zamianie źródeł ciepła z węglowych na gazowe czy też OZE – dodaje prof. Jankowski.

Wobec powyższego spółdzielcy nie widzą żadnych podstaw dla zróżnicowania cen ciepła z rekompensatą w zależności od paliwa stosowanego w źródle ciepła i wnoszą o zmianę w projekcie ustawy.

W tej chwili nad tymi poprawkami debatuje komisja sejmowa ds. Energii Klimatu i Aktywów Państwowych.

Czytaj więcej

Dopłaty do ogrzewania dla wszystkich mieszkań i domów

Projekt zakłada, że ogrzewający domy m.in. gazem LPG, pelletem drzewnym, olejem opałowym, drewnem kawałkowym, dostana jednorazowe wsparcie finansowe w wysokości od 500 zł do 3 tys. zł. Różne surowce wyceniono w różnych kwotach. Ponadto na pomoc mają liczyć też osoby mieszkające w budynkach ogrzewanych ciepłem systemowym pochodzącego z ciepłowni gazowych. A właściwie dostawcy tego ciepła i będzie dotyczyło wysokości taryf.

Pozostało 93% artykułu
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie