Koryfeusz Muzyki Polskiej. Niezwykłe kobiety i jeden kompozytor

Lidia Grychtołówna, Danuta Gwizdalanka i Kinga Kłyk zdobyły nagrodę Koryfeusz Muzyki Polskiej. Osobowość roku to Aleksander Nowak.

Publikacja: 14.11.2021 21:00

Lidia Grychtołówna to pianistka  o wyjątkowej urodzie dźwięku

Lidia Grychtołówna to pianistka o wyjątkowej urodzie dźwięku

Foto: PAP/Andrzej Grygiel

Prezentację laureatów najważniejszej nagrody środowiska muzycznego trzeba zacząć od Lidii Grychtołówny. Nie tylko dlatego, że przypadł jej honorowy Koryfeusz Muzyki Polskiej za osiągnięcia życia, ale to artystka wyjątkowa.

Karierę rozpoczęła od zdobycia nagrody na Konkursie Chopinowskim w 1955 r. Przez następne dziesięciolecia koncertowała na całym świecie, występy na żywo przedkładając nad nagrania, choć i tych uzbierało się sporo. W wieku 93 lat nadal jest w świetnej formie, w czasie pandemicznego lockdownu dała w internecie szereg recitali na żywo, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.

Za wydarzenie roku uznano wydanego przez PWM „Uwodziciela” Danuty Gwizdalanki. Po raz pierwszy Koryfeuszem uhonorowano publikację książkową, ale też Danuta Gwizdalanka odważyła się dokonać rzeczy wyjątkowej. W swej opowieści o życiu i twórczości Karola Szymanowskiego zrewidowała szereg mitów narosłych wokół tego muzycznego wieszcza.

Czytaj więcej

"My Fair Lady": Londyński autobus na scenie

Bestsellerowy „Uwodziciel” to książka szeroko dyskutowana, choć dla niektórych kontrowersyjna. Po jej wydaniu będziemy jednak inaczej patrzeć na kompozytora, nie ujmując wartości jego muzyce, bo Danuta Gwizdalanka jej nie deprecjonuje.

Osobowością roku został Aleksander Nowak. Otrzymał nagrodę „za szereg prawykonań w sezonie artystycznym 2020/2021, ze szczególnym uwzględnieniem prawykonania utworu »Lo firgai. Maska»” w Wiedniu. Kompozycję tę napisał z okazji Roku Stanisława Lema, inspirując się jego opowiadaniem. Powstała dla jednego z najlepszych zespołów wykonujących muzykę najnowszą – Klangoforum Wien i dla solistki Agaty Zubel.

Każdym kolejnym utworem 42-letni Aleksander Nowak potwierdza, że jest twórcą oryginalnym. Nie zrywając całkowicie z tradycją, tworzy muzykę własną, łącząc różne konwencje i rozwiązania harmoniczne.

Czytaj więcej

Filharmonia Narodowa. Trzech dyrektorów i kicz

Za odkrycie roku uznano 24-letnią gitarzystkę Kingę Głyk. Zagrała dziesiątki koncertów w Polsce i za granicą, uważana jest za najlepszą polską basistkę młodego pokolenia i wschodzącą gwiazdę muzyki jazzowo-bluesowej. W tym roku dostała też nominację do Deutscher Jazz Preis.

Statuetki Koryfeusza Muzyki Polskiej zaprojektowane przez wybitnego rzeźbiarza Adama Myjaka przyznawane są (wraz z gratyfikacją finansową) od 2011 roku. Kandydatów do nagród typuje środowisko muzyczne, ostatecznego wyboru dokonuje kolegium elektorów.

Prezentację laureatów najważniejszej nagrody środowiska muzycznego trzeba zacząć od Lidii Grychtołówny. Nie tylko dlatego, że przypadł jej honorowy Koryfeusz Muzyki Polskiej za osiągnięcia życia, ale to artystka wyjątkowa.

Karierę rozpoczęła od zdobycia nagrody na Konkursie Chopinowskim w 1955 r. Przez następne dziesięciolecia koncertowała na całym świecie, występy na żywo przedkładając nad nagrania, choć i tych uzbierało się sporo. W wieku 93 lat nadal jest w świetnej formie, w czasie pandemicznego lockdownu dała w internecie szereg recitali na żywo, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem.

Muzyka klasyczna
Elīna Garanča zaśpiewa na Festiwalu Eufonie. To kobieta o wielu wcieleniach
Muzyka klasyczna
Koryfeusze Muzyki Polskiej: Jakub Józef Orliński i atrakcyjne kobiety
Muzyka klasyczna
XI Międzynarodowy Festiwal Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie
Muzyka klasyczna
Janusz Olejniczak: Trudno dogonić swoje marzenia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Muzyka klasyczna
Janusz Olejniczak nie żyje. Był Chopinem… i Paderewskim