Spadki oglądalności, podwyżki cen reklam, ale i tak mniejsze zyski – tak w skrócie wyglądał 2022 r. w największych telewizjach w Polsce.
TVP wraca pod kreskę
Publiczny nadawca – Telewizja Polska – w 2022 r. odnotował wzrost przychodów ogółem o 8,3 proc., do ponad 3,5 mld zł. To dzięki wsparciu państwa, podnoszącemu istotnie wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego. Natomiast wpływy z reklam i sponsoringu TVP utrzymały się na poziomie z 2021 r. i wyniosły 845 mln zł.
Państwowa spółka argumentuje, że to dobry wynik na spadkowym rynku, i powołuje się na dane Publicis Groupe o spadku rynku o 1,1 proc. Są jednak też inne dane. GroupM szacuje że w ub.r. rynek reklamy telewizyjnej nieznacznie urósł – o 2,5 proc.
Mimo wsparcia państwa w postaci dotacji oraz obligacji rekompensujących brak wpływów z abonamentu (1,8 mld zł), TVP zanotowała w ub.r. 50 mln zł straty netto (w 2021 r. 3 mln zł miała zysku). Nieznacznie – do 2,87 tys. osób – ograniczyła zatrudnienie.