Jeździec Rembrandta przybył na Wawel

Jeszcze przez dwa miesiące będziemy mogli podziwiać arcydzieło Rembrandta „Jeździec polski” ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku.

Publikacja: 19.08.2022 19:52

Rembrandt Harmenszoon van Rijn „Jeździec polski”, około 1655, The Frick Collection, Nowy Jork

Rembrandt Harmenszoon van Rijn „Jeździec polski”, około 1655, The Frick Collection, Nowy Jork

Foto: Materiały prasowe/Zamek Królewski na Wawelu

Obecnie prezentowany jest na Zamku Królewskim Wawelu w sali specjalnie dla niego zaaranżowanej w skrzydle wschodnim na parterze. Wcześniej, od maja, był wystawiany w Łazienkach Królewskich, gdzie obejrzało go 40 tysięcy zwiedzających.

Obraz pochodzi z dojrzałego okresu twórczości artysty, z około 1655 roku. Jest jednym z dwóch znanych konnych portretów Rembrandta, obok Portretu Frederika Rihela ze zbiorów National Gallery w Londynie.

Autorstwo „Jeźdźca” Rembrandta zostało potwierdzone badaniami naukowców z Rembrandt Research Project.

Nie wiemy jednak, kogo konkretnie przedstawia. Hipotez jest wiele. Może to spotkany przez artystę w Amsterdamie polski szlachcic, a może to portret syna Tytusa albo symboliczne wcielenie postaci biblijnej. Badacze nie mają jednak wątpliwości, że strój jeźdźca ma wiele elementów polskich, charakterystycznych dla  oficera lekkiej kawalerii.

Dzieło  było kiedyś własnością Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1791 roku podarował je królowi Michał Kazimierz Ogiński, wielki hetman litewski. Wówczas było znane pod tytułem „Kozak na koniu”. Król umieścił je w pałacu w warszawskich Łazienkach. Po śmierci Stanisława Augusta spadkobiercy stopniowo  rozprzedawali jego zbiory.  Od 1814 obraz zwano „Lisowczykiem”. W latach 30. XIX wieku jego właścicielami została magnacka rodzina Tarnowskich. Obraz należał do niej przez cztery pokolenia. W 1898 Tarnowscy wypożyczyli go na wystawę dzieł Rembrandta w Amsterdamie w nowo wybudowanym Stedelijk Museum, uświetniającą inaugurację panowania holenderskiej królowej Wilhelminy. Stał się wówczas europejską sensacją. I od tej pory zaczęto go nazywać „Jeźdźcem polskim”.

W 1910 Zdzisław Tarnowski i jego żona Zofia z Potockich sprzedali obraz amerykańskiemu przemysłowcowi, miliarderowi i kolekcjonerowi Henry’emu Clay Frickowi. Wówczas przeniesiony został do wnętrz jego nowojorskiej rezydencji przy Fifth Avenue na Manhattanie i znalazł w otoczeniu dzieł Belliniego, Vermeera, Goi i Fragonarda. Po śmierci Fricka jego nowojorska rezydencja przekształcona została w muzeum i słynną kolekcję udostępniono zwiedzającym.

Podczas otwarcia w Krakowie wystawy „Królewski Rembrandt na Wawelu. Jeździec polski ze zbiorów The Frick Collection w Nowym Jorku” Xavier Salomon, główny kurator The Frick Collection, przypomniał, że dzieło opuściło ją po raz pierwszy w dziejach,więc jest to historyczne wydarzenie.

Pokazowi na Wawelu towarzyszą do 15 października spotkania kuratorskie, wykłady i warsztaty artystyczne.

Obecnie prezentowany jest na Zamku Królewskim Wawelu w sali specjalnie dla niego zaaranżowanej w skrzydle wschodnim na parterze. Wcześniej, od maja, był wystawiany w Łazienkach Królewskich, gdzie obejrzało go 40 tysięcy zwiedzających.

Obraz pochodzi z dojrzałego okresu twórczości artysty, z około 1655 roku. Jest jednym z dwóch znanych konnych portretów Rembrandta, obok Portretu Frederika Rihela ze zbiorów National Gallery w Londynie.

Pozostało 82% artykułu
Malarstwo
Wystawa prac Józefa Chełmońskiego w Warszawie. Reporterska brawura i kontemplacja natury
Malarstwo
Profesor Antoni Fałat nie żyje. „Straciliśmy wybitnego artystę”
Malarstwo
Wystawa w Londynie. Spełnione życzenie van Gogha
Malarstwo
Salvador Dali: surrealistyczne wizje i naukowe pasje geniusza
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Malarstwo
Austriacka wystawa dzieł sztuki zrabowanych przez nazistów