Pochodząca z prywatnej kolekcji Madonna Uccella namalowana została około 1430 roku. Twarz Madonny o młodzieńczych rysach i ogromnych, wzniesionych ku górze oczach, przesycona jest melancholijna słodyczą. W lewej ręce trzyma ptaszka. - Zdaniem niektórych badaczy to gołębica – mówi kuratorka Zuzanna Potocka-Szawerdo, a według innych odniesienie do pseudonimu artysty (Uccello po włosku znaczy ptak).
Dzieciatko ubrane jest w strój z czasów artysty - tunikę z rękawami. Przetarcie farby na niej ujawnia zmianę kompozycyjną. - Artysta najpierw namalował nagie dziecko, a potem postanowił je ubrać, co spowodowało zmianę ułożenia dłoni Madonny. Stąd Madonna na obrazie Uccella ma trzy dłonie. – tłumaczy kuratorka.
Paolo Uccello. (1397-1475), przyjaciel Donatella i uczeń Lorenza Ghibertiego tworzył we Florencji, Wenecji, Bolonii oraz Padwie. Malował freski i obrazy tablicowe, projektował mozaiki i intarsje. Cieszył się sławą wirtuoza perspektywy.
Jednym z najbardziej znanych dzieł artysty jest monumentalne malowane epitafium z iluzjonistycznym pomnikiem konnym kondotiera Sir Johna Hawkwooda we florenckiej katedrze, powstałe w 1436 roku. Fresk, naśladujący rzeźbę z marmuru, jest doskonałym przykładem wykorzystania perspektywy. Do arcydzieł mistrza należą także trzy sceny upamiętniające bitwę pod San Romano z 1432 roku, w której Florentyńczycy ścierają się z wojskami Sieny. Malowidła zamówione zostały przez Medyceuszy i ozdobiły ich florencką rezydencję. Twórczość Uccella wywarła wpływ na wielu wielkich malarzy, jak Piero della Francesca, Albrecht Dürer, czy Leonardo da Vinci.
Czytaj więcej
W 2022 roku Zamek Królewski w Warszawie zapowiada dużo nowych wydarzeń.