Madonna Paola Uccella na Zamku Królewskim w Warszawie

Najnowsza wystawa z cyklu „Arcydzieła na Zamku” prezentuje „Madonnę z Dzieciątkiem” Paola Uccella, mistrza włoskiego wczesnego renesansu w otoczeniu czterech innych XIV i XV-wiecznych wizerunków pięknych Madonn.

Publikacja: 29.01.2022 20:21

Madonna Paola Uccella na Zamku Królewskim w Warszawie

Foto: Materiały Prasowe

Pochodząca z prywatnej kolekcji Madonna Uccella namalowana została około 1430 roku. Twarz Madonny o młodzieńczych rysach i ogromnych, wzniesionych ku górze oczach, przesycona jest melancholijna słodyczą. W lewej ręce trzyma ptaszka. - Zdaniem niektórych badaczy to gołębica – mówi kuratorka Zuzanna Potocka-Szawerdo, a według innych odniesienie do pseudonimu artysty (Uccello po włosku znaczy ptak).

Dzieciatko ubrane jest w strój z czasów artysty - tunikę z rękawami. Przetarcie farby na niej ujawnia zmianę kompozycyjną. - Artysta najpierw namalował nagie dziecko, a potem postanowił je ubrać, co spowodowało zmianę ułożenia dłoni Madonny. Stąd Madonna na obrazie Uccella ma trzy dłonie. – tłumaczy kuratorka.

Paolo Uccello. (1397-1475), przyjaciel Donatella i uczeń Lorenza Ghibertiego tworzył we Florencji, Wenecji, Bolonii oraz Padwie. Malował freski i obrazy tablicowe, projektował mozaiki i intarsje. Cieszył się sławą wirtuoza perspektywy.

Jednym z najbardziej znanych dzieł artysty jest monumentalne malowane epitafium z iluzjonistycznym pomnikiem konnym kondotiera Sir Johna Hawkwooda we florenckiej katedrze, powstałe w 1436 roku. Fresk, naśladujący rzeźbę z marmuru, jest doskonałym przykładem wykorzystania perspektywy. Do arcydzieł mistrza należą także trzy sceny upamiętniające bitwę pod San Romano z 1432 roku, w której Florentyńczycy ścierają się z wojskami Sieny. Malowidła zamówione zostały przez Medyceuszy i ozdobiły ich florencką rezydencję. Twórczość Uccella wywarła wpływ na wielu wielkich malarzy, jak Piero della Francesca, Albrecht Dürer, czy Leonardo da Vinci.

Czytaj więcej

Zamek Królewski w Warszawie: Uccello, Canaletto, Norblin, Galeria Arcydzieł

Cztery kolejne przedstawienia Madonn pochodzą z kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie. To także dzieła najwyższej klasy.

„Matkę Boską Tronującą z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych” Taddeo Gaddi, uczeń i współpracownik Giotta, namalował około 1330 roku we Florencji. Była to zapewne część niewielkiego przenośnego poliptyku. Madonna z Dzieciątkiem zasiada tu na tronie o ciekawej architekturze, z dekoracją z różnokolorowego marmuru, naśladującą tę we wnętrzach kościołów florenckich. Wokół tronu stoją czterej święci oraz dwa anioły. Biskup na dole z prawej strony to najprawdopodobniej Św. Zenobiusz, jeden z patronów Florencji.

Z tego samego czasu pochodzi Madonna z Dzieciątkiem Andrei di Nerio, należącego do pokolenia mistrzów, którzy wskrzesili malarstwo gotyckie po śmierci Giotta. Artysta łączył naturalizm malarzy florenckich z dekoracyjnością, typową dla sztuki sieneńskiej. W prezentowanym obrazie ukazał majestatyczną Madonnę w kontraście do dynamicznie namalowanego Dzieciątka.

Z pierwszej połowy XIV wieku pochodzi także „Matka Boska z Dzieciątkiem na tronie, ze św. Katarzyną Aleksandryjską i św. Janem Chrzcicielem”, przypisywana Pietro Lorenzettiemu, malarzowi sieneńskiemu. W górnej części kompozycji z ronda wychyla się Anioł Zwiastowania, co wskazuje, że panel był prawdopodobnie częścią dyptyku.

„Matka Boska z Dzieciątkiem i aniołami”, tworzącego we Florencji Rossello di Jacopo Franchi powstała w wieku XV. Obraz przedstawia Matkę Boską tronującą z Jezusem unoszącym prawą ręką w geście błogosławieństwa. Towarzyszą im aniołowie z kwiatami, klęczący u stóp tronu.

Wystawa czynna do 10 stycznia przyszłego roku.

Pochodząca z prywatnej kolekcji Madonna Uccella namalowana została około 1430 roku. Twarz Madonny o młodzieńczych rysach i ogromnych, wzniesionych ku górze oczach, przesycona jest melancholijna słodyczą. W lewej ręce trzyma ptaszka. - Zdaniem niektórych badaczy to gołębica – mówi kuratorka Zuzanna Potocka-Szawerdo, a według innych odniesienie do pseudonimu artysty (Uccello po włosku znaczy ptak).

Dzieciatko ubrane jest w strój z czasów artysty - tunikę z rękawami. Przetarcie farby na niej ujawnia zmianę kompozycyjną. - Artysta najpierw namalował nagie dziecko, a potem postanowił je ubrać, co spowodowało zmianę ułożenia dłoni Madonny. Stąd Madonna na obrazie Uccella ma trzy dłonie. – tłumaczy kuratorka.

Malarstwo
Wystawa prac Józefa Chełmońskiego w Warszawie. Reporterska brawura i kontemplacja natury
Malarstwo
Profesor Antoni Fałat nie żyje. „Straciliśmy wybitnego artystę”
Malarstwo
Wystawa w Londynie. Spełnione życzenie van Gogha
Malarstwo
Salvador Dali: surrealistyczne wizje i naukowe pasje geniusza
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Malarstwo
Austriacka wystawa dzieł sztuki zrabowanych przez nazistów