Przewozem cennych dzieł sztuki zajmuje się m.in. firma G4S. – Z naszych usług korzystają m.in. muzea narodowe w Warszawie i Krakowie, muzeum w Malborku czy prywatni kolekcjonerzy – wylicza Ryszard Gał, dyrektor konwoju i eskorty. Dodaje, że do każdego zlecenia firma podchodzi indywidualnie, korzystając z najnowocześniejszych technologii. Jakich? To już tajemnica. Gał nie chce zdradzić ceny takich usług.
Ile wart jest „Portret nieznanego mężczyzny"? – Tę sumę mógłbym porównać do rocznego budżetu np. Łowicza (ponad 80 mln zł – przyp. red.) – śmieje się dyr. Mrozowski. Pracownicy Zamku Królewskiego nie chcą nawet ujawnić, na jaką kwotę obraz został ubezpieczony.
Dyrektor Mrozowski mówi, że zamek wypożyczał już cenniejsze dzieła sztuki, np. „Damę z gronostajem" Leonardo da Vinci, a w listopadzie na wystawie poświęconej Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu będzie można zobaczyć portret króla namalowany przez Vigée Le Brun ze zbiorów Wersalu.
Za to zagraniczne galerie i muzea najchętniej z Zamku Królewskiego wypożyczają obrazy Canaletta. – Chętnych jest tylu, że gdybyśmy chcieli naraz spełnić wszystkie „zamówienia", na stałej wystawie w zamku nie zostałby ani jeden jego obraz – żartuje dyr. Mrozowski. Na „emigracji" pod Wenecją przebywają właśnie „Widoki Warszawy" Canaletta.
Wczoraj na zamku w pokojach marszałkowskich, sąsiadujących z Salą Senatorską, trwał montaż obrazu Tycjana. W tym samym miejscu zwiedzający mogli już podziwiać dzieła Rembrandta. Portretu Tycjana dogląda ośmiu konserwatorów.
– Muszą sprawdzić, czy nie został uszkodzony podczas transportu – tłumaczy dyr. Mrozowski. Przed wystawieniem portret zostanie przesłonięty warstwą antyrefleksyjnego szkła. Będzie można go oglądać już od najbliższego wtorku. Na wystawę nie trzeba kupować specjalnych biletów. Wystarczy wejściówka do zamku.