Nowe regulacje w sprawie prawa do naprawy przyjęła Komisja Rynku Wewnętrznego Parlamentu Europejskiego.
Zgodnie z nimi sprzedawcy będą zobowiązani do oferowania bezpłatnej naprawy w okresie gwarancji prawnej, z wyjątkiem sytuacji, gdy jest ona droższa niż wymiana, jest faktycznie niemożliwa lub jest niewygodna dla konsumenta. Europosłowie poparli zachęty dla konsumentów do wyboru naprawy zamiast wymiany w okresie odpowiedzialności, takie jak przedłużenie gwarancji prawnej o rok dla naprawionych produktów. Chcą również, aby państwa członkowskie promowały naprawy poprzez zachęty finansowe, takie jak bony i krajowe fundusze naprawcze.
Każdego roku konsumenci w UE tracą około 12 miliardów euro, wybierając wymianę zamiast naprawy
Więcej niż gwarancja prawna
Jak czytamy w komunikacie Parlamentu Europejskiego, producenci byliby zobowiązani do naprawy określonej liczby produktów (np. pralek domowych, odkurzaczy, smartfonów, rowerów), nawet jeśli nie są one objęte gwarancją prawną. Aby zachęcić do tego, europosłowie chcą, aby naprawy były przeprowadzane w rozsądnych ramach czasowych, a producenci mogli oferować konsumentom urządzenia zastępcze do wypożyczenia. Jeśli produktu nie da się naprawić, producenci mogliby zamiast tego zaoferować produkt odnowiony.
Co więcej, niezależne warsztaty, osoby zajmujące się renowacją i użytkownicy końcowi mają uzyskać dostęp do wszystkich części zamiennych, informacji i narzędzi po rozsądnych kosztach przez cały okres użytkowania produktu.