Kilka walentynkowych porad dla konsumentów przygotowało Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK.
Zwróć uwagę na terminy
Towar kupiony online powinien zostać dostarczony w terminie wskazanym przez sprzedawcę. Jeżeli sklep nie wskazuje terminu, maksymalny czas na dostarczenie zakupu wynosi 30 dni. W razie opóźnienia klient może wyznaczyć dodatkowy termin na wydanie towaru, a gdy on minie – odstąpić od umowy.
„Czas wysyłki 3 dni" – nie oznacza czasu dostarczenia! Sformułowanie jest często wykorzystywane przez pośredników oferujących produkty z Azji.
Na odstąpienie od umowy w przypadku zakupów online jest 14 dni od momentu otrzymania zamówienia. Niektórzy sprzedawcy dobrowolnie wydłużają ten 14-dniowy termin. Dnia otrzymania przesyłki nie bierze się pod uwagę licząc termin. Jeśli zatem przesyłka dotarła np. 10 lutego, to 11 lutego będzie pierwszym z 14 dni na odstąpienie od umowy. Termin liczymy według dni kalendarzowych, nie pomijając sobót, niedziel, dni wolnych od pracy.
Na odesłanie towaru konsumentowi przysługuje kolejne 14 dni od momentu zgłoszenia chęci odstąpienia od umowy. W sumie na wysłanie towaru mamy więc 28 dni. Z kolei sprzedawca powinien oddać pieniądze w ciągu 14 dni od złożenia oświadczenia o odstąpieniu. Może też wstrzymać się z tym do czasu otrzymania rzeczy albo dowodu jej wysłania.