Kultowa polska marka podbije Zachód? Producent szykuje inwestycje i ekspansję

Znana z płynu do mycia naczyń Ludwik Grupa Inco planuje ekspansję na europejskich rynkach i szykuje warte 200 mln zł inwestycje. Także w ekologiczne nawozy.

Publikacja: 09.07.2024 16:01

Kultowa polska marka podbije Zachód? Producent szykuje inwestycje i ekspansję

Foto: Adobe Stock

Marka Ludwik jest jedną z niewielu marek znanych z PRL, które dotrwały do dziś (i nie zmieniły właściciela). Choć na początku lat 90. konkurencja atakowała Ludwika w reklamach, to flagowy produkt Grupy Inco nadal jest liderem rynku – w 2023 roku miał 31,2 proc. udziału w wolumenie sprzedaży płynów do naczyń i zajmował też drugą pozycję pod względem wartości sprzedaży z 28,8 proc. udziału.

Firma chce rozszerzyć swoją działalność o inne rynki. Jak informuje „Puls Biznesu”, prezes Grupy Inco zadeklarował skierowanie uwagi Inco na rynki we Włoszech, Niemczech i Francji. Inco chce w ten sposób zwiększyć udział eksportu w swoich przychodach, obecnie odpowiada on za 12 procent przychodów firmy. Dodatkowym problem z eksportem jest fakt, że w 2022 roku Inco musiała opuścić rynki rosyjski i białoruski, gdzie od dawna cieszyła się renomą wśród klientów. Jej produkty nadal jednak trafiają na rynek ukraiński.

Czytaj więcej

Ile czasu pochłaniają nam obowiązki, a ile przyjemności? Są najnowsze dane GUS

Grupa Inco to nie tylko Ludwik (w najróżniejszych wariantach). To także nadal trzymające się mocno pasty do butów Buwi, których sprzedaż to 35 proc. polskiego rynku środków do czyszczenia obuwia. Firma ma też mocny udział w rynku nawozów ogrodniczych (marki Florovit i Azofoska), gdzie jest liderem kanału DIY z 24,6 proc. udziału wartościowego. Grupa Inco ma również udział w rynku leków OTC z preparatem na kurzajki, który jest liderem w swojej kategorii i ma dobrą pozycję wśród wyrobów na odciski.

Planowane inwestycje o wartości 200 mln złotych mają zwiększyć moce produkcyjne Grupy Inco i pozwolić jej wejść na zachodnie rynki z Ludwikiem (ale także innymi produktami). Firma chce też rozszerzyć swoją ofertę o ekologiczne nawozy.

Historia marki Ludwik zaczęła się w 1964 roku od pierwszego w Polsce płynu do mycia naczyń. W latach 60. Zjednoczone Zespoły Gospodarcze INCO Warszawa (obecna Grupa Inco), przełamywały stereotypy podziału ról w gospodarstwie domowym swoją kampanią reklamową, w której hasłem było „Ludwiku, do rondla!”. Obecnie pod marką Ludwik kryją się nie tylko płyny do naczyń, ale także preparaty do zmywarek, uniwersalne środki czystości czy środki do prania.

Marka Ludwik jest jedną z niewielu marek znanych z PRL, które dotrwały do dziś (i nie zmieniły właściciela). Choć na początku lat 90. konkurencja atakowała Ludwika w reklamach, to flagowy produkt Grupy Inco nadal jest liderem rynku – w 2023 roku miał 31,2 proc. udziału w wolumenie sprzedaży płynów do naczyń i zajmował też drugą pozycję pod względem wartości sprzedaży z 28,8 proc. udziału.

Firma chce rozszerzyć swoją działalność o inne rynki. Jak informuje „Puls Biznesu”, prezes Grupy Inco zadeklarował skierowanie uwagi Inco na rynki we Włoszech, Niemczech i Francji. Inco chce w ten sposób zwiększyć udział eksportu w swoich przychodach, obecnie odpowiada on za 12 procent przychodów firmy. Dodatkowym problem z eksportem jest fakt, że w 2022 roku Inco musiała opuścić rynki rosyjski i białoruski, gdzie od dawna cieszyła się renomą wśród klientów. Jej produkty nadal jednak trafiają na rynek ukraiński.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd