Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla

Aż 88,7 proc. ankietowanych wyda choć część pieniędzy ze swojego budżetu właśnie na trunki. Połowa z nich wyda na ten cel do 50 proc. przeznaczonych na to środków. Biedronka i Lidl szaleją z promocjami na alkohol.

Publikacja: 02.05.2024 13:41

Bez alkoholu nie ma w Polsce grilla

Foto: Adobe Stock

Nie jest zaskoczeniem, że Polacy w ogromnej części nie wyobrażają sobie grilla bez procentowych napojów. Tylko 4,2 proc. nie planuje grilla z alkoholem — wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista. 49,4 proc. spośród tych, którzy w majówkę zamierzają grillować, najczęściej z całości wydatków na grilla przeznaczą od 30 do 50 proc. tego budżetu na alkohol.

Czytaj więcej

Wzrost cen grilla zawstydza inflację. Co podrożało najbardziej

Tradycyjne grillowanie przy alkoholu

Ten obraz jest dość niepokojący, ale w zasadzie też dość spodziewany. Po pierwsze, widzimy, że Polacy sporą część przeznaczanych na grilla środków wydadzą na alkohol. I przyznam szczerze, że to mnie trochę niepokoi - mówi Robert Biegaj, ekspert rynku z Grupy Offerrista. - Z drugiej jednak strony, zdaję sobie sprawę z tego, że w naszej kulturze alkohol jest nieodzowną częścią imprez z grillem. W dużej części to alkohol będzie numerem jeden, a nie żywność - dodaje.

Widać to także po rodzaju promocji, jakie w tym okresie organizowane są przez duże sieci. Lidl podczas majówki wraca do swojej słynnej akcji 8+8 gratis na piwo w puszce Żubr 500 ml oraz 10+10 gratis na piwo w butelce Budweiser 500 ml. 4 maja będą kolejne odsłony, nawet na 12+12 piw gratis.

Czytaj więcej

Inflacja wprosiła się na grilla

Od 50 do150 zł: budżet majówkowego grilla

Biedronka jeszcze przez startem długiego weekendu ruszyła z promocją 12+12 piw gratis. Limitem dziennym był jeden taki zestaw na kartę lojalnościową, obejmowała wiele marek w butelkach bezzwrotnych.

Ogółem na zorganizowanie jednego spotkania typu grill podczas majówki 66,2 proc. Polaków chce wydać od 50 do 150 zł. Artykuły spożywcze najczęściej wówczas kupowane zdrożały nieznacznie, ale pozostałe aż 27,6 proc.

Ceny artykułów spożywczych na grilla rok do roku są wyższe średnio o 3,9 proc. To mocniej niż rynkowa średnia za marzec, wynosząca 2,1 proc. Wygląda na to, że sieci handlowe chciały wykorzystać okazję i na najczęściej kupowane z tej okazji produkty ceny wzrosły jeszcze mocniej. Najbardziej bo średnio rdr o 10,8 proc. skoczyły ceny sosów, marynat i przypraw.

Czytaj więcej

Sezon na grilla ruszył. Droższy niż rok temu

- Skoro blisko połowa grillujących Polaków przeznaczy na alkohol od 30 do 50 proc. to ile im faktycznie zostanie na żywność? Do tego trzeba jeszcze kupić kolejne rzeczy, np. sztućce, tacki, węgiel itd., które marginesem mówiąc – w tym roku mocno zdrożały, bo średnio o ponad 24 proc. rdr. - mówi Robert Biegaj. - Tak więc widać, że niestety, ale alkohol jest bardzo mocno zakorzeniony w naszej tradycji grillowania i raczej nic nie zapowiada, żeby ten stan się zmienił - dodaje.

Z danych wynika, że budżet na alkohol w największej części trafi na piwo z udziałem blisko 73 proc., a w drugiej kolejności na wódkę - ponad 21 proc. I marginalna część, bowiem tylko niecałe 6 proc. trafi na wino lub cydr.

Nie jest zaskoczeniem, że Polacy w ogromnej części nie wyobrażają sobie grilla bez procentowych napojów. Tylko 4,2 proc. nie planuje grilla z alkoholem — wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista. 49,4 proc. spośród tych, którzy w majówkę zamierzają grillować, najczęściej z całości wydatków na grilla przeznaczą od 30 do 50 proc. tego budżetu na alkohol.

Tradycyjne grillowanie przy alkoholu

Pozostało 88% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd