Wojna cenowa Biedronki z Lidlem uderza w producentów. Jaja sprzedawane poniżej kosztów

Walka między Biedronką a Lidlem o pozycję w koszyku cenowym jednego z dzienników uderza w producentów jaj.

Publikacja: 26.02.2024 14:36

Biedronka i Lidl walczą na ceny jajek

Biedronka i Lidl walczą na ceny jajek

Foto: Bloomberg

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz twierdzi, że producenci jaj stali się mimowolnymi ofiarami wojny cenowej dwóch największych sieci dyskontowych w Polsce. Walka detalistów o to, który zajmie lepszą pozycję w koszyku cenowym dziennika „Fakt” sprawia, że ceny w sklepach spadają, co może cieszyć klientów. Jednak ceny na półkach są teraz niższe niż koszty produkcji, co martwi producentów.

Czytaj więcej

Kakao w Biedronce ledwie o 13 proc. droższe niż na giełdzie towarowej. Okazja?

W koszyku cenowym popularnego dziennika brane pod uwagę są między innymi jaja klasy M. W wykonanym 10 lutego porównaniu w dwóch największych sieciach dyskontowych ten produkt kosztował 4,99 zł za opakowanie zawierające 10 sztuk. W innych sieciach handlowych (np. Dino) jajka klasy M kosztowały 9,99 zł za 10 sztuk. Dla producentów niskie ceny są kłopotem.

- Wiodący detaliści sprzedają w swoich sklepach jaja kurze poniżej cen zakupu, a to powoduje, że pozostali odbiorcy podejrzewają producentów jaj o nierówne traktowanie kontrahentów – informuje, cytowana przez serwis Wiadomości Handlowe, Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz.

Czytaj więcej

Promocje w Biedronce to patologia? Dopiski małym drukiem zaskakują klientów

Lidl i Biedronka sprzedają jaja taniej niż kupują je w hurtowni

Z prowadzonego przez Izbę monitoringu cen detalicznych wynika, że ceny po których Biedronka i Lidl sprzedają jaja kurze są blisko 50 proc. niższe niż ceny producentów. Co prawda, jak tłumaczą producenci, obie walczące ze sobą sieci kupują jajka po normalnych cenach, a sprzedaż ich produktów w cenach niższych od kosztów zakupu to „suwerenna” decyzja sieci handlowych. Problem w tym, że pozostali kontrahenci producentów drobiu nie wierzą w te zapewnienia i naciskają na obniżki cen.

W swoim komunikacie KIPDiP zwraca uwagę, że producenci jaj są też, w efekcie wojny cenowej, na cenzurowanym ze strony konsumentów. Ci widząc znacząco odbiegające od zwykłych ceny zaczynają bowiem podejrzewać, że tak niskie ceny biorą się z obniżania jakości poprzez np. karmienie „niepełnowartościowymi” paszami czy sprowadzania jaj z krajów „o niższym standardzie higienicznym i dobrostanowym”.

Czytaj więcej

Przepychanka wokół promocji. Posypią się kary UOKiK

KIPDiP apeluje o zachowania „zdrowego rozsądku”

- Przyzwyczailiśmy się, że okresowo duże sieci handlowe sprzedają jaja konsumentom poniżej ceny ich hurtowego nabycia. Zwykle jednak dyskonto dla konsumentów wynosiło kilkanaście do dwudziestu procent. Obecnie, kiedy jaja sprzedawane są konsumentom zdecydowanie poniżej ceny ich wytworzenia, cała branża jest więcej niż zaniepokojona – relacjonuje obawy producentów Katarzyna Gawrońska, dyrektorka KIPDiP.

Izba podkreśla jednak, że nie chce wtrącać się w decyzje partnerów handlowych. Jedyne czego oczekuje, to zachowania „zdrowego rozsądku”.

Warto zauważyć, że jaja nie są jedynym produktem sprzedawanym ewidentnie poniżej kosztów. Innym głośnym przykładem takiej „walki o koszyk” jest wódka – zarówno w Biedronce, jak i Lidlu, najtańsza wódka zaczęła nagle kosztować nawet poniżej 10 zł, ale w koszyku z 10 lutego ich ceny to 14,99 za 0,5 l.

Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz twierdzi, że producenci jaj stali się mimowolnymi ofiarami wojny cenowej dwóch największych sieci dyskontowych w Polsce. Walka detalistów o to, który zajmie lepszą pozycję w koszyku cenowym dziennika „Fakt” sprawia, że ceny w sklepach spadają, co może cieszyć klientów. Jednak ceny na półkach są teraz niższe niż koszty produkcji, co martwi producentów.

W koszyku cenowym popularnego dziennika brane pod uwagę są między innymi jaja klasy M. W wykonanym 10 lutego porównaniu w dwóch największych sieciach dyskontowych ten produkt kosztował 4,99 zł za opakowanie zawierające 10 sztuk. W innych sieciach handlowych (np. Dino) jajka klasy M kosztowały 9,99 zł za 10 sztuk. Dla producentów niskie ceny są kłopotem.

Pozostało 80% artykułu
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd