Haribo i Coca-Cola znikają z półek. Detaliści walczą z markami o ceny

Negocjacje cenowe między dostawcami a sieciami handlowymi bywają bardzo trudne. Działająca w Niderlandach sieć Jumbo ostro ściera się z Haribo i Coca-Colą.

Publikacja: 11.01.2024 14:06

Haribo może zniknąć z półek dużych sieci handlowych

Haribo może zniknąć z półek dużych sieci handlowych

Foto: Bloomberg

Ogłaszając niedawno roczne wyniki sieci supermarketów Jumbo, dyrektor generalny Ton van Veen zadeklarował, że sieć handlowa będzie skupiać się na niskich cenach i ma duże oczekiwania wobec partnerów handlowych. Efektem nacisku na ceny u dostawców są spory z dużymi markami produkującymi dobra FMCG – na półkach sieci Jumbo Holendrzy nie bardzo mogą już znaleźć produkty marki Haribo, a wstrzymanie dostaw nieoficjalnie zapowiedziała Coca-Cola. O brakach na półkach w Jumbo poinformował pierwszy branżowy magazyn Distrifood, a informacje potwierdził rzecznik sieci.

- Jest oczywiste, że to denerwujące dla naszych klientów, ale oferujemy im dobre alternatywy – stwierdził rzecznik Jumbo w rozmowie z RTLNieuws.

Sieci handlowe negocjują niższe ceny

Negocjacje cenowe toczą się z wieloma innymi dużymi dostawcami – wymieniane są (choć nie z nazwy) znane marki piw, przekąsek czy inni dostawcy napojów. Może tu chodzić na przykład o produkty koncerny PepsiCo, które znikają z kolei z półek francuskiej sieci Carrefour, i to nie tylko we Francji.

Czytaj więcej

Zaostrza się walka Pepsi z Carrefourem. Producent napojów ma wiele do stracenia

Spory detalistów z producentami dotyczą cen, które narzucają duże marki. Po tym, jak ceny energii zaczęły się stabilizować (a nawet się obniżać), a ceny wielu półproduktów i towarów zaczęły spadać, detaliści chcą od producentów obniżek cen. I chodzi tu nie tylko o obniżanie cen dla konsumentów, ale także o odbudowanie mocno skurczonych marż sieci handlowych. Producenci bronią się, że koszty pracy wzrosły, a do tego nie przerzucali wszystkich kosztów na sieci handlowe.

Dla sieci Jumbo ostre negocjacje z Haribo to nie pierwsza taka walka. W zeszłym roku detalista starł się z koncernem Nestle o ceny karmy dla kotów, słodyczy czy bulionów. Konflikt zakończył się kompromisowo po kilku miesiącach.

Ogłaszając niedawno roczne wyniki sieci supermarketów Jumbo, dyrektor generalny Ton van Veen zadeklarował, że sieć handlowa będzie skupiać się na niskich cenach i ma duże oczekiwania wobec partnerów handlowych. Efektem nacisku na ceny u dostawców są spory z dużymi markami produkującymi dobra FMCG – na półkach sieci Jumbo Holendrzy nie bardzo mogą już znaleźć produkty marki Haribo, a wstrzymanie dostaw nieoficjalnie zapowiedziała Coca-Cola. O brakach na półkach w Jumbo poinformował pierwszy branżowy magazyn Distrifood, a informacje potwierdził rzecznik sieci.

Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Znana sieć sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz w tarapatach. Wkroczył sąd