W Polsce sprzedaż marek własnych rośnie coraz szybciej z kwartału na kwartał. Z danych NielsenIQ wynika, że w ostatnim kwartale 2022 r. wzrost wyniósł 26,1 proc., po 24,2 proc. kwartał wcześniej.
Ostatni raz sprzedaż takich produktów rosła ponad 20 proc. dekadę temu – w 2012 r.
Czytaj więcej
Zjawisko zmniejszania wagi produktów na sklepowych półkach zauważa już niemal 90 proc. Polaków. Zdaniem ponad połowy ankietowanych downsizing występuje już bardzo często.
To efekt zmian w zachowaniach zakupowych: Polacy chcą kupować taniej, ale sklepy nie są w stanie oferować im bez końca tak wielkiej liczby towarów w promocjach. Ich udział w sprzedaży spada już od jakiegoś czasu, teraz to ponad 31 proc. Przed rokiem było to 34 proc. – Producenci mają dosyć ciągłych obniżek. Promocji będzie coraz mniej – mówi przedstawiciel jednej z większych sieci.
W efekcie rynek szuka innych sposobów na to, by przynajmniej pozornie zatrzymać skalę wzrostu cen. Coraz częściej firmy sięgają po zmniejszanie wagi produktów – by przynajmniej cena na półce pozostała na podobnym poziomie jak wcześniej. – Zabieg zmniejszania ilości produktu w opakowaniu przy utrzymaniu cen na tym samym poziomie to zjawisko znane w branży spożywczej od lat. W dobie wysokiej inflacji i rosnących kosztów produkcji, z którymi zmagają się producenci, praktyka ta staje się jednak coraz bardziej powszechna. Ponadto zmienia się nie tylko waga, ale często również jakość surowców używanych do produkcji – mówi Marcin Stradowski, partner w firmie handlowej Foodcom. – Takie działanie wynika z faktu, iż konsumentom trudniej jest zaakceptować podwyżkę ceny niż zmianę gramatury czy składu kupowanego produktu, szczególnie gdy zmiany te są niedostrzegalne na pierwszy rzut oka. Warto więc sprawdzać etykiety artykułów spożywczych i kupować je od sprawdzonych producentów.