Kosmetyki królują w sprzedaży bezpośredniej

Avon, Oriflame i Amway - to trzy najbardziej rozpoznawalne marki sektora sprzedaży bezpośredniej w Polsce, który systematycznie zwiększa przychody.

Publikacja: 08.04.2015 16:25

Kosmetyki królują w sprzedaży bezpośredniej

Foto: Bloomberg

Prawie jednej piątej Polaków sprzedaż bezpośrednia kojarzy się z firmą Avon, globalnym potentatem kosmetycznym z USA. Na drugiej pozycji znalazł się jej główny rywal, szwedzki Oriflame, rozpoznawany teraz spontanicznie przez co dziesiątego Polaka - wynika z najnowszych badań, które na przełomie lutego i marka br przeprowadził Instytut Homo Homini, na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Według jego danych, do których dotarła „Rz" na te dobre wyniki badania ma wpływ rozwój rynku- jego wartość wzrosła do niemal 2,9 mld zł w 2014 r. czyli o 4 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Oriflame goni lidera

Wprawdzie Avon utrzymał pozycję lidera (do czego mogło się przyczynić niedawne otwarcie pierwszego stacjonarnego sklepu firmy, w warszawskim centrum Złote Tarasy), ale to Oriflame zanotował największy wzrost spontanicznej znajomości swojej marki. Na tyle, że teraz jest dwukrotnie częściej kojarzony przez Polaków niż zajmujący trzecie miejsce Amway, dla którego kosmetyki są jednym z produktów w ofercie.

Badania dowodzą, że mimo silnej konkurencji sprzedaży detalicznej kosmetyków, marki kosmetyczne w sprzedaży bezpośredniej radzą sobie całkiem dobrze. Zdaniem PSSB, również dlatego, że wzrasta świadomość konsumentów, którzy coraz lepiej wiedzą, czym jest sprzedaż bezpośrednia i jakie marki działają w sektorze.

Widać to dobrze w badaniu znajomości wspomaganej (gdy respondentom odczytano listę firm). Również i tu liderem pozostał Avon- kojarzony przez 83 proc. Polaków (podobnie jak w 2014 r.). Jednak to jego konkurenci zyskali najwięcej. Znajomość wspomagana Oriflame wzrosła do 71 proc. (z 64 proc. rok wcześniej). Na trzecim miejscu uplasował się w tej kategorii Zepter, z czteroprocentowym wzrostem w stosunku do 2014 roku- rozpoznawany teraz przez 41 proc. badanych. Czołówkę zamyka Amway, którego wyniki podskoczyły o 5 proc. i rozpoznaje go teraz 36 proc. Polaków.

Zmniejszył się też do niespełna 8 proc. odsetek osób nie znających żadnej ze wskazanych kilkunastu marek sprzedaży bezpośredniej(z 12 proc. w 2014 r.)

Widać, że sprzyja im rozwój całego sektora w Polsce, który systematycznie zwiększa przychody( do prawie 2,9 mld złotych, czyli o 4 proc. w porównaniu z 2013 r.) Przybyło też działających w tej formule sprzedawców- których pod koniec ub. roku było 910 tys. (o 10 tys. więcej niż rok wcześniej).

Globalne problemy potentatów

Jednak widać, że prymat kosmetyków nieco słabnie- wprawdzie nadal to one decyduje o wartości całego rynku sprzedaży bezpośredniej, ale udział firm kosmetycznych spadł w 2014 roku do 67 proc. z 74 proc. rok wcześniej.

Mogły mieć na to wpływ globalne problemy liderów rynku. Biznesem Avonu przez kilka ostatnich lat wstrząsały kryzysy związane z ujawnieniem skandali korupcyjnych z jej udziałem w Rosji i w Chinach, co miało też wpływ na wyniki koncernu. Nie sprzyja im też umocnienie dolara. Po nie najlepszym 2014 r. który Avon Products Inc. Zakończył z 8,85 mld dolarami przychodów ze sprzedaży (to o 11 proc. mniej niż rok wcześniej) i stratą netto zwiększoną do 331 mln dolarów, także na 2015 r. prognozy nie są najlepsze.

Koncern przewiduje w tym roku 12 proc. spadek sprzedaży liczonej w dolarach.(głównie w wyniku różnic kursowych). W rezultacie w najnowszym raporcie Marketwatch, Avon stracił zajmowaną przez ostatnią dekadę światowego lidera sprzedaży bezpośredniej. Jego udział w globalnym rynku zmniejszył się bowiem z 9,2 proc. do 8,6 proc. Pierwsze miejsce zdobył Amway, który utrzymał swój 9,1 proc. udział. (Na trzeciej pozycji jest również aktywny w Polsce, Herbalife)

Miniony rok nie był też zbyt dobry dla firmy Oriflame, która zanotowała 10 proc. spadek przychodów ze sprzedaży, do niespełna 1,3 mld EUR i 37,5 mln euro zysku netto.

Prawie jednej piątej Polaków sprzedaż bezpośrednia kojarzy się z firmą Avon, globalnym potentatem kosmetycznym z USA. Na drugiej pozycji znalazł się jej główny rywal, szwedzki Oriflame, rozpoznawany teraz spontanicznie przez co dziesiątego Polaka - wynika z najnowszych badań, które na przełomie lutego i marka br przeprowadził Instytut Homo Homini, na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Według jego danych, do których dotarła „Rz" na te dobre wyniki badania ma wpływ rozwój rynku- jego wartość wzrosła do niemal 2,9 mld zł w 2014 r. czyli o 4 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

Pozostało 83% artykułu
Handel
Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek
Handel
Dyskonty zdobyły rynek, ale klienci mogą mieć mniejszy wybór
Handel
Dyskonty tną ofertę, ale wojna cenowa szybko się nie skończy
Handel
Sieć dyskontów z Malezji otwiera pierwszy polski sklep w Zabrzu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Handel
Polacy mogą zaskoczyć rynek wydatkami w listopadzie