Prawie jednej piątej Polaków sprzedaż bezpośrednia kojarzy się z firmą Avon, globalnym potentatem kosmetycznym z USA. Na drugiej pozycji znalazł się jej główny rywal, szwedzki Oriflame, rozpoznawany teraz spontanicznie przez co dziesiątego Polaka - wynika z najnowszych badań, które na przełomie lutego i marka br przeprowadził Instytut Homo Homini, na zlecenie Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Według jego danych, do których dotarła „Rz" na te dobre wyniki badania ma wpływ rozwój rynku- jego wartość wzrosła do niemal 2,9 mld zł w 2014 r. czyli o 4 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Oriflame goni lidera
Wprawdzie Avon utrzymał pozycję lidera (do czego mogło się przyczynić niedawne otwarcie pierwszego stacjonarnego sklepu firmy, w warszawskim centrum Złote Tarasy), ale to Oriflame zanotował największy wzrost spontanicznej znajomości swojej marki. Na tyle, że teraz jest dwukrotnie częściej kojarzony przez Polaków niż zajmujący trzecie miejsce Amway, dla którego kosmetyki są jednym z produktów w ofercie.
Badania dowodzą, że mimo silnej konkurencji sprzedaży detalicznej kosmetyków, marki kosmetyczne w sprzedaży bezpośredniej radzą sobie całkiem dobrze. Zdaniem PSSB, również dlatego, że wzrasta świadomość konsumentów, którzy coraz lepiej wiedzą, czym jest sprzedaż bezpośrednia i jakie marki działają w sektorze.
Widać to dobrze w badaniu znajomości wspomaganej (gdy respondentom odczytano listę firm). Również i tu liderem pozostał Avon- kojarzony przez 83 proc. Polaków (podobnie jak w 2014 r.). Jednak to jego konkurenci zyskali najwięcej. Znajomość wspomagana Oriflame wzrosła do 71 proc. (z 64 proc. rok wcześniej). Na trzecim miejscu uplasował się w tej kategorii Zepter, z czteroprocentowym wzrostem w stosunku do 2014 roku- rozpoznawany teraz przez 41 proc. badanych. Czołówkę zamyka Amway, którego wyniki podskoczyły o 5 proc. i rozpoznaje go teraz 36 proc. Polaków.
Zmniejszył się też do niespełna 8 proc. odsetek osób nie znających żadnej ze wskazanych kilkunastu marek sprzedaży bezpośredniej(z 12 proc. w 2014 r.)