Boryszew inwestuje i płaci dywidendę

Kontrolowany przez Romana Karkosika przemysłowy koncern ma trzy scenariusze poradzenia sobie z efektami niedawnego pożaru, który zniszczył fabrykę w Niemczech.

Publikacja: 28.04.2015 22:03

Boryszew po dekadzie znów płaci dywidendę.

Boryszew po dekadzie znów płaci dywidendę.

Foto: Fotorzepa/Marta Bogacz

Do po­ża­ru do­szło 13 kwiet­nia. Spół­ka nie udzie­la­ła szcze­gó­ło­wych in­for­ma­cji o je­go skut­kach. Pre­zes Piotr?Sze­li­ga od­niósł się do zda­rze­nia pod­czas zwy­czaj­ne­go wal­ne­go zgro­ma­dze­nia ak­cjo­na­riu­szy, któ­re pod­su­mo­wa­ło 2014 r.

Sze­li­ga po­wie­dział, że część fa­bry­ki zaj­mu­ją­ca się pro­duk­cją pla­sti­ko­wych ele­men­tów dla prze­my­słu mo­to­ry­za­cyj­ne­go już pra­cu­je, a część od­po­wie­dzial­na za gal­wa­ni­zo­wa­nie tych czę­ści zo­sta­ła znisz­czo­na. W tej chwi­li Bo­ry­szew zle­ca pra­ce ze­wnętrz­nym ko­ope­ran­tom i ta­ka sy­tu­acja utrzy­ma się przez co naj­mniej pół ro­ku. Zda­niem me­ne­dże­ra kosz­ty od­bu­do­wy po­win­ny zo­stać po­kry­te z po­li­sy ubez­pie­czo­nej.

W naj­bliż­szych ty­go­dniach ma za­paść de­cy­zja, co z re­ali­za­cją pla­nów roz­wo­ju seg­men­tu – wy­ro­by gal­wa­ni­zo­wa­ne za­pew­nia­ją mar­że zna­czą­co wyż­sze niż w przy­pad­ku zwy­kłych pla­sti­ko­wych kom­po­nen­tów. Przed po­ża­rem roz­wa­ża­no in­we­sty­cję w Pren­zlau o war­to­ści oko­ło 7,5 mln eu­ro.

Sze­li­ga po­wie­dział, że al­ter­na­ty­wą jest po­sta­wie­nie li­nii gal­wa­ni­za­cyj­nej w Pol­sce. Atu­tem Nie­miec jest do­świad­cze­nie tech­no­lo­gów – w kon­tek­ście wy­śru­bo­wa­nych norm kon­cer­nów sa­mo­cho­do­wych. Atu­tem Pol­ski są niż­sze kosz­ty pra­cy. Jed­nak moż­li­we jest tak­że prze­ję­cie spół­ki w Niem­czech, aby skró­cić do mi­ni­mum okres współ­pra­cy z ze­wnętrz­ny­mi pod­mio­ta­mi. Osta­tecz­na de­cy­zja za­pad­nie po dys­ku­sji z ra­dą nad­zor­czą i usta­le­niach z klu­czo­wym kon­tra­hen­tem – gru­pą Volks­wa­gen.

Sze­li­ga przy­znał, że na­dal nie zo­sta­ło osią­gnię­te po­ro­zu­mie­nia z VW w spra­wie re­kom­pen­sa­ty z ty­tu­łu spad­ku za­mó­wień na prze­ży­wa­ją­cym kry­zys ryn­ku ro­syj­skim. Me­ne­dżer po­wie­dział, że spo­dzie­wa­ny jest 50-proc. wzrost sprze­da­ży w Ro­sji, ale fa­bry­ka kom­po­nen­tów z two­rzyw sztucz­nych bę­dzie jesz­cze na mi­nu­sie. W II kwar­ta­le przy­szłe­go ro­ku ma ru­szyć pro­duk­cja gu­mo­wych prze­wo­dów do kli­ma­ty­za­cji w Mek­sy­ku. Głów­nym part­ne­rem bę­dzie VW, ale spół­ce za­le­ży na roz­wi­nię­ciu współ­pra­cy z kon­cer­na­mi z USA – no­wa fa­bry­ka ma się sta­rać m.in. o cer­ty­fi­kat do­pusz­cze­nia od Ge­ne­ral Mo­tors.

WZA Bo­ry­sze­wa prze­gło­so­wa­ło wy­pła­tę dy­wi­den­dy po 10 gr na ak­cję. Ro­ma­no­wi Kar­ko­si­ko­wi przy­pad­nie 12,2 mln zł.

Do po­ża­ru do­szło 13 kwiet­nia. Spół­ka nie udzie­la­ła szcze­gó­ło­wych in­for­ma­cji o je­go skut­kach. Pre­zes Piotr?Sze­li­ga od­niósł się do zda­rze­nia pod­czas zwy­czaj­ne­go wal­ne­go zgro­ma­dze­nia ak­cjo­na­riu­szy, któ­re pod­su­mo­wa­ło 2014 r.

Sze­li­ga po­wie­dział, że część fa­bry­ki zaj­mu­ją­ca się pro­duk­cją pla­sti­ko­wych ele­men­tów dla prze­my­słu mo­to­ry­za­cyj­ne­go już pra­cu­je, a część od­po­wie­dzial­na za gal­wa­ni­zo­wa­nie tych czę­ści zo­sta­ła znisz­czo­na. W tej chwi­li Bo­ry­szew zle­ca pra­ce ze­wnętrz­nym ko­ope­ran­tom i ta­ka sy­tu­acja utrzy­ma się przez co naj­mniej pół ro­ku. Zda­niem me­ne­dże­ra kosz­ty od­bu­do­wy po­win­ny zo­stać po­kry­te z po­li­sy ubez­pie­czo­nej.

Giełda
Potężne spadki na giełdzie w Moskwie po atakach amerykańskimi rakietami
Giełda
WIG20 próbuje zatrzeć złe wrażenie po wczorajszej sesji
Giełda
Krajowe akcje u progu bessy. Strach o zaostrzenie wojny
Giełda
Europa chce szybciej rozliczać transakcje giełdowe
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Giełda
Krajowe indeksy coraz bliżej dołka