Usługi coraz bardziej technologiczne

Usługi i działalność deweloperska to kolejna kategoria, w której prym wiodą spółki internetowe

Publikacja: 28.11.2014 01:00

Usługi coraz bardziej technologiczne

Foto: Rzeczpospolita

Bardzo zróżnicowaną kategorię usługi i działalność deweloperska otwiera marka Pracuj.pl firmująca znany polski serwis skierowany do osób poszukujących pracy i zainteresowanych rozwojem kariery. Choć obecna moc marki jest nieco mniejsza niż w minionym roku, to i tak na tle rywali jest to doskonały wynik, który pozwolił na zdobyciepierwszej pozycji w naszym zestawieniu. Pracuj.pl to największy krajowy portal z ofertami zatrudnienia; tylko w 2013 r. z jego usług skorzystało ok. 20 tys. firm poszukujących pracowników.

Właściciel serwisu, Grupa Pracuj, która istnieje od 2000 r., mimo zdecydowanie najsilniejszej na rynku pozycji nie zwalnia tempa rozwoju i stara się przyciągnąć nowych użytkowników. W tym roku w ramach działań wizerunkowych promowano nową funkcjonalność portalu – serwis zarobki.pracuj.pl, który umożliwia porównanie swojej płacy z  wynagrodzeniami innych osób na podobnych stanowiskach. W tym celu w marcu i kwietniu prowadzona była kampania „Zarobki bez tabu".

Główną kampanią marketingową Pracuj.pl, zachęcającą do negocjowania podwyżki i porównywania swojej pensji w serwisie zarobki.pracuj.pl, była kampania „Czy zarabiasz tyle, ile powinieneś?". Kampania prowadzona w okresie październik–listopad obejmowała choćby reklamy telewizyjne, mailingi, jak również media społecznościowe.

– W tym roku zaprezentujemy Pracuj.pl na ponad 40 targach pracy skierowanych przede wszystkim do studentów i pracowników IT – zapowiada spółka. W ramach działań wizerunkowych skierowanych do obecnych i potencjalnych klientów firma organizuje też corocznie konferencje „Wyzwania HR" – w tym roku już w siedmiu miastach.

Wiceliderem kategorii jest Nk.pl, czyli serwis społecznościowy wciąż bardziej znany pod poprzednią nazwą, czyli Nasza Klasa. Wprawdzie moc jego marki w ciągu roku mocno spadła – aż o 64 pkt (66 pkt to moc marki LOT), ale i obecny wynik zapewnia Nk.pl wysokie miejsce w zestawieniu.

Spadek można tłumaczyć faktycznym usunięciem się Nk.pl w cień – spółka nie informuje o nowych produktach ani nie odpowiedziała nawet na prośbę o udzielenie informacji do naszego tekstu. Zamarła też aktywność na firmowym blogu. Od dawna portal traci też użytkowników. Jeszcze trzy lata temu ich liczba przekraczała nawet 12 mln osób miesięcznie – we wrześniu było to już 5,2 mln, a w porównaniu z wcześniejszym miesiącem wynik pogorszył się aż o 431,3 tys. Nie jest tajemnicą, że głównym powodem kłopotów Nk.pl jest ekspansja Facebooka – ten miał w Polsce już ponad 17 mln użytkowników. Jednak mimo odpływu użytkowników z grup komercyjnych wśród najmłodszych i najstarszych grup wiekowych Nk.pl nadal jest liczącym się na rynku graczem. Nasz kraj obok Rosji i Chin jest jedynym rynkiem, gdzie lokalny serwis zdobył tak silną pozycję.

Ostatnio pojawiło się w branżowych serwisach sporo doniesień zapowiadających sprzedaż Nk.pl. Due diligence podobno został zakończony, a wśród potencjalnych chętnych do przejęcia są czołowe polskie portale.

Serwis już raz przed sześciu laty zmienił właściciela – obecnie 73 proc. akcji należy do estońskiej Forticom, pozostałe zaś wciąż kontrolują założyciele.

Podium zamyka marka sieci restauracji Sphinx – jednej z pierwszych tego typu w Polsce. Pierwszy lokal  otwarto w 1995 roku w Łodzi. Obecnie pod szyldem Sphinx działają 94 restauracje w całym kraju, zarówno w centrach handlowych, jak i na ulicach. Firma otarła się o bankructwo, ale teraz doszła do siebie i z wigorem walczy o rynek. W 2013 roku przeprowadziła dużą akcję reklamową pod hasłem „Sezon na Sphinxa" połączoną z loterią dla klientów. W tym roku markę wspierały też nowości – wprowadzono trzy uzupełniające warianty menu oraz karty związane z porą dnia, czyli menu na lunch oraz śniadanie. Według spółki te zmiany przełożyły się na lepsze wyniki finansowe.

Nieco gorzej wypadli w naszym zestawieniu deweloperzy – właściciel dość mocnej marki Gant obecnie znajduje się w upadłości... Dalsza poprawa koniunktury powinna jednak przełożyć się na lepsze wyniki deweloperów, co wzmocni ich marki.

Coraz bliżej podium znajduje się największe polskie biuro turystyczne, czyli Itaka. Marka w ciągu roku zanotowała wzrost mocy o 10 pkt i jeśli utrzyma takie tempo, a konkurencja nie zaskoczy szybszym rozwojem, to wówczas awansuje do czołówki zestawienia. Firma istnieje od 25 lat, wciąż rozwija sieć w kraju oraz za granicą – ma już biura na Gran Canarii, Lanzarote, Fuerteventurze, Teneryfie, w Alicante, Barcelonie i na Majorce. W 2014 roku utworzyła agencję Adalar Travel działającą w Turcji.

W rankingu mocy stosunkowo słabo wypadają państwowi giganci, jak Poczta Polska oraz LOT. Obydwa wprowadzają jednak w ostatnich latach programy poprawy oferty oraz jakości obsługi klienta, co może przełożyć się na ich lepsze postrzeganie przez konsumentów.

Bardzo zróżnicowaną kategorię usługi i działalność deweloperska otwiera marka Pracuj.pl firmująca znany polski serwis skierowany do osób poszukujących pracy i zainteresowanych rozwojem kariery. Choć obecna moc marki jest nieco mniejsza niż w minionym roku, to i tak na tle rywali jest to doskonały wynik, który pozwolił na zdobyciepierwszej pozycji w naszym zestawieniu. Pracuj.pl to największy krajowy portal z ofertami zatrudnienia; tylko w 2013 r. z jego usług skorzystało ok. 20 tys. firm poszukujących pracowników.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności