Usługi coraz bardziej technologiczne

Usługi i działalność deweloperska to kolejna kategoria, w której prym wiodą spółki internetowe

Publikacja: 28.11.2014 01:00

Usługi coraz bardziej technologiczne

Foto: Rzeczpospolita

Bardzo zróżnicowaną kategorię usługi i działalność deweloperska otwiera marka Pracuj.pl firmująca znany polski serwis skierowany do osób poszukujących pracy i zainteresowanych rozwojem kariery. Choć obecna moc marki jest nieco mniejsza niż w minionym roku, to i tak na tle rywali jest to doskonały wynik, który pozwolił na zdobyciepierwszej pozycji w naszym zestawieniu. Pracuj.pl to największy krajowy portal z ofertami zatrudnienia; tylko w 2013 r. z jego usług skorzystało ok. 20 tys. firm poszukujących pracowników.

Właściciel serwisu, Grupa Pracuj, która istnieje od 2000 r., mimo zdecydowanie najsilniejszej na rynku pozycji nie zwalnia tempa rozwoju i stara się przyciągnąć nowych użytkowników. W tym roku w ramach działań wizerunkowych promowano nową funkcjonalność portalu – serwis zarobki.pracuj.pl, który umożliwia porównanie swojej płacy z  wynagrodzeniami innych osób na podobnych stanowiskach. W tym celu w marcu i kwietniu prowadzona była kampania „Zarobki bez tabu".

Główną kampanią marketingową Pracuj.pl, zachęcającą do negocjowania podwyżki i porównywania swojej pensji w serwisie zarobki.pracuj.pl, była kampania „Czy zarabiasz tyle, ile powinieneś?". Kampania prowadzona w okresie październik–listopad obejmowała choćby reklamy telewizyjne, mailingi, jak również media społecznościowe.

– W tym roku zaprezentujemy Pracuj.pl na ponad 40 targach pracy skierowanych przede wszystkim do studentów i pracowników IT – zapowiada spółka. W ramach działań wizerunkowych skierowanych do obecnych i potencjalnych klientów firma organizuje też corocznie konferencje „Wyzwania HR" – w tym roku już w siedmiu miastach.

Wiceliderem kategorii jest Nk.pl, czyli serwis społecznościowy wciąż bardziej znany pod poprzednią nazwą, czyli Nasza Klasa. Wprawdzie moc jego marki w ciągu roku mocno spadła – aż o 64 pkt (66 pkt to moc marki LOT), ale i obecny wynik zapewnia Nk.pl wysokie miejsce w zestawieniu.

Spadek można tłumaczyć faktycznym usunięciem się Nk.pl w cień – spółka nie informuje o nowych produktach ani nie odpowiedziała nawet na prośbę o udzielenie informacji do naszego tekstu. Zamarła też aktywność na firmowym blogu. Od dawna portal traci też użytkowników. Jeszcze trzy lata temu ich liczba przekraczała nawet 12 mln osób miesięcznie – we wrześniu było to już 5,2 mln, a w porównaniu z wcześniejszym miesiącem wynik pogorszył się aż o 431,3 tys. Nie jest tajemnicą, że głównym powodem kłopotów Nk.pl jest ekspansja Facebooka – ten miał w Polsce już ponad 17 mln użytkowników. Jednak mimo odpływu użytkowników z grup komercyjnych wśród najmłodszych i najstarszych grup wiekowych Nk.pl nadal jest liczącym się na rynku graczem. Nasz kraj obok Rosji i Chin jest jedynym rynkiem, gdzie lokalny serwis zdobył tak silną pozycję.

Ostatnio pojawiło się w branżowych serwisach sporo doniesień zapowiadających sprzedaż Nk.pl. Due diligence podobno został zakończony, a wśród potencjalnych chętnych do przejęcia są czołowe polskie portale.

Serwis już raz przed sześciu laty zmienił właściciela – obecnie 73 proc. akcji należy do estońskiej Forticom, pozostałe zaś wciąż kontrolują założyciele.

Podium zamyka marka sieci restauracji Sphinx – jednej z pierwszych tego typu w Polsce. Pierwszy lokal  otwarto w 1995 roku w Łodzi. Obecnie pod szyldem Sphinx działają 94 restauracje w całym kraju, zarówno w centrach handlowych, jak i na ulicach. Firma otarła się o bankructwo, ale teraz doszła do siebie i z wigorem walczy o rynek. W 2013 roku przeprowadziła dużą akcję reklamową pod hasłem „Sezon na Sphinxa" połączoną z loterią dla klientów. W tym roku markę wspierały też nowości – wprowadzono trzy uzupełniające warianty menu oraz karty związane z porą dnia, czyli menu na lunch oraz śniadanie. Według spółki te zmiany przełożyły się na lepsze wyniki finansowe.

Nieco gorzej wypadli w naszym zestawieniu deweloperzy – właściciel dość mocnej marki Gant obecnie znajduje się w upadłości... Dalsza poprawa koniunktury powinna jednak przełożyć się na lepsze wyniki deweloperów, co wzmocni ich marki.

Coraz bliżej podium znajduje się największe polskie biuro turystyczne, czyli Itaka. Marka w ciągu roku zanotowała wzrost mocy o 10 pkt i jeśli utrzyma takie tempo, a konkurencja nie zaskoczy szybszym rozwojem, to wówczas awansuje do czołówki zestawienia. Firma istnieje od 25 lat, wciąż rozwija sieć w kraju oraz za granicą – ma już biura na Gran Canarii, Lanzarote, Fuerteventurze, Teneryfie, w Alicante, Barcelonie i na Majorce. W 2014 roku utworzyła agencję Adalar Travel działającą w Turcji.

W rankingu mocy stosunkowo słabo wypadają państwowi giganci, jak Poczta Polska oraz LOT. Obydwa wprowadzają jednak w ostatnich latach programy poprawy oferty oraz jakości obsługi klienta, co może przełożyć się na ich lepsze postrzeganie przez konsumentów.

Bardzo zróżnicowaną kategorię usługi i działalność deweloperska otwiera marka Pracuj.pl firmująca znany polski serwis skierowany do osób poszukujących pracy i zainteresowanych rozwojem kariery. Choć obecna moc marki jest nieco mniejsza niż w minionym roku, to i tak na tle rywali jest to doskonały wynik, który pozwolił na zdobyciepierwszej pozycji w naszym zestawieniu. Pracuj.pl to największy krajowy portal z ofertami zatrudnienia; tylko w 2013 r. z jego usług skorzystało ok. 20 tys. firm poszukujących pracowników.

Pozostało 89% artykułu
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Ekonomia
Polska prezydencja to szansa, by zostać usłyszanym
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni