5) wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
6) Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie
7) wybrane podania i legendy polskie 8) wybrane baśnie polskie i europejskie.
Utwory literackie wykreślone w podstawie programowej z 2024 r., do których uczeń może odwołać się w wypracowaniu w latach 2025–2028
Klasy IV–VI
1) Charles Perrault, Kopciuszek
2) Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska
3) Bolesław Prus, Katarynka
4) Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce
5) Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
6) Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny
7) legendy polskie: o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie
8) mit o Orfeuszu i Eurydyce
9) przypowieści: o siewcy, o pannach roztropnych.
Klasy VII i VIII
1) Jan Kochanowski, treny I i V
2) Ignacy Krasicki, Żona modna
3) Adam Mickiewicz, Śmierć Pułkownika, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (księgi: III, V, VI, VII, VIII, IX)
4) Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż).
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 45 punktów (jak w latach 2021–2024).
Matematyka
Planuje się powrót do formatu arkusza egzaminacyjnego stosowanego w roku 2019 i 2020, tj.:
1) 15 zadań zamkniętych (jak w latach 2021–2024)
2) 6 zadań otwartych (w latach 2021–2024 w arkuszu były 4 zadania otwarte).
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania: 30 punktów (jak w roku 2019 i 2020).
Od roku 2025 r. w przypadku egzaminu ósmoklasisty z matematyki planuje się wdrożyć e-ocenianie.
Język obcy nowożytny
Nie planuje się zmian w formacie arkusza egzaminacyjnego stosowanego w latach 2021–2024:
1) pięć części arkusza: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych, wypowiedź pisemna
2) odsetek punktów za rozwiązanie zadań otwartych: ok. 40%.
W części sprawdzającej umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej – uczeń tworzy tekst w formie e-maila lub wpisu na blogu, o długości od 50 do 120 wyrazów.
Oczekiwany średni poziom biegłości językowej (zgodnie z podstawą programową z 2024 r.): A2 (A2+ w zakresie rozumienia tekstu).
Zgodnie z harmonogramem egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzony w roku szkolnym 2024/2025:
1) w terminie głównym:
a) w maju – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym
b) w styczniu – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym
2) w terminie dodatkowym:
a) w czerwcu – w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym
b) w maju – w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym.
Informatory CKE dla poszczególnych przedmiotów można znaleźć na stronie: https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/informatory/