Gwałtowny wzrost cen w Rosji. To nie żywność drożeje najmocniej

Globalne firmy, które wycofały się z inwestowania w Rosji, skokowo podnoszą ceny swoich produktów. Zagraniczna chemia gospodarcza drożeje o 40-70 procent. Wyroby Coca-Coli od 15 proc. do 30 procent.

Publikacja: 14.03.2022 13:16

Gwałtowny wzrost cen w Rosji. To nie żywność drożeje najmocniej

Foto: Bloomberg

Amerykański producent chemii gospodarczej i artykułów higienicznych P&G (Ariel, Tide, Lenor, Fairy, Pampers, Always, Gillette, Head & Shoulders, Pantene, Blend-a-med) podnosi ceny sprzedaży swoich wyrobów w Rosji średnio o 43 proc.. Firma tłumaczy to wzrostem kosztów logistyki, materiałów oraz dewaluacją rubla . Firma część swoich produktów dostarczała do Rosji z Polski. Teraz musi radykalnie przebudować swoją logistykę, co nieuchronnie podnosi koszty.

Dla rosyjskiego klienta ceny zakupu środków piorących powinny wzrosnąć o 30 proc., Koszt artykułów do higieny dziecięcej wzrasta o 47 proc., dla kobiet - o 33 proc., produktów kosmetycznych i zdrowotnych - o 67 proc., produktów do pielęgnacji włosów - o 63 proc., produktów do higieny jamy ustnej - o 58 proc., produktów do golenia — o 65 proc. a środki czystości profesjonalnej podrożały aż o 74 proc

Firma zamierza również zmniejszyć swój portfel w Rosji. Obie rosyjskie fabryki P&G nadal działają. Biuro P&G w Europie Wschodniej poinformowało gazetę Kommersant, że firma dostosowuje ceny sprzedaży ze względu na „niestabilną sytuację na rynku rosyjskim, bezprecedensowe trudności w łańcuchu dostaw”, znaczny wzrost kosztów usług transportowych, surowców i materiałów oraz wpływ kursów walutowych.

Michaił Burmistrow, prezes Infoline-Analytics, zauważa, że produkcja P&G w Rosji była silnie uzależniona od dostaw z Polski. Teraz firma musi radykalnie zrestrukturyzować logistykę, co nieuchronnie podnosi koszty. Jego zdaniem zapowiadana podwyżka cen wygląda jak przełożenie zmian kursów walutowych i wskazuje na niski poziom lokalizacji w Rosji.

Inne światowe koncerny również rozpoczęły rewizję cen w Rosji w obliczu odrzucenia nowych inwestycji, po rosyjskiej agresji na Ukrainę. Tak więc Coca-Cola HBC Rosja poinformowała swoich klientów o wzroście cen napojów Coca-Cola od 14 marca o 15 proc., soków – o 19 proc., kawy – o 30 proc.

Czytaj więcej

Prąd mocno drożeje w Rosji. Biznes prosi Kreml o pomoc

Amerykański producent chemii gospodarczej i artykułów higienicznych P&G (Ariel, Tide, Lenor, Fairy, Pampers, Always, Gillette, Head & Shoulders, Pantene, Blend-a-med) podnosi ceny sprzedaży swoich wyrobów w Rosji średnio o 43 proc.. Firma tłumaczy to wzrostem kosztów logistyki, materiałów oraz dewaluacją rubla . Firma część swoich produktów dostarczała do Rosji z Polski. Teraz musi radykalnie przebudować swoją logistykę, co nieuchronnie podnosi koszty.

Dla rosyjskiego klienta ceny zakupu środków piorących powinny wzrosnąć o 30 proc., Koszt artykułów do higieny dziecięcej wzrasta o 47 proc., dla kobiet - o 33 proc., produktów kosmetycznych i zdrowotnych - o 67 proc., produktów do pielęgnacji włosów - o 63 proc., produktów do higieny jamy ustnej - o 58 proc., produktów do golenia — o 65 proc. a środki czystości profesjonalnej podrożały aż o 74 proc

Dane gospodarcze
PKB strefy euro i UE w górę. Co z Polską? "Wyniki wyłamują się z wzorca"
Dane gospodarcze
Polska gospodarka zwalnia. GUS podał nowe dane o PKB
Dane gospodarcze
Inflacja w USA przyspieszyła do 2,6 proc., ale nie zaskoczyła rynków
Dane gospodarcze
NBP ma nową projekcję inflacji i PKB. „Jesteśmy nieco bardziej pesymistyczni"
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Dane gospodarcze
Fed znów obciął stopy procentowe
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje