Pierwsza wirtualna sieć wypada z gry

Wirtualna Polska bez komórek. Właściciel portalu zamyka niedochodowe usługi – dowiedziała się „Rz”

Publikacja: 19.03.2009 03:09

Pierwsza wirtualna sieć wypada z gry

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Grupa Telekomunikacji Polskiej, do której należy portal Wirtualna Polska, zdecydowała, że nie będzie utrzymywać marki WPmobi, która w szczytowym okresie miała ok. 2,5 tys. aktywnych użytkowników. Ostatnio ich liczba spadła poniżej 1 tys. W poniedziałek z głównej strony portalu Wirtualna Polska zniknęła reklama usług komórkowych właśnie pod tą marką.

– Nie jesteśmy do końca zadowoleni z dotychczasowych rezultatów, jakie osiągnął WPmobi. Rozważamy różne opcje i nie możemy też wykluczyć zakończenia działalności jako wirtualnego operatora – mówi Katarzyna Halicka, rzecznik Wirtualnej Polski.

Według naszych informacji decyzje o przyszłości WPmobi zostały już podjęte. Klapa tego projektu to kolejny przykład słabości rynku MVNO (wirtualnych operatorów, którzy korzystają z sieci innego przedsiębiorcy). W ubiegłym tygodniu „Rzeczpospolita” napisała, że do sprzedaży lub likwidacji marki Mobilking przymierza się jego właściciel słowacki fundusz Penta Investments.

– W obecnej sytuacji rynkowej i wojnie cenowej, która wybuchła między głównymi operatorami, wszyscy operatorzy MVNO znaleźli się w bardzo niekorzystnej sytuacji – przyznaje Katarzyna Halicka. Po ostatniej redukcji hurtowych stawek detalicznych ceny za minutę połączenia spadły do 0,25 – 0,29 zł za minutę. Operatorom MVNO trudno wypracować odpowiedni przychód z działalności, skoro wpływami od klientów muszą się jeszcze dzielić z sieciami GSM, z których korzystają.

– Przykład WPmobi pokazuje ostatecznie, że nie wystarczy wejść na rynek komórkowy, aby odnieść sukces – mówi Emil Konarzewski, partner w firmie doradczej Audytel.

WPmobi należy do najmniej udanych projektów MVNO. Jego zniknięcie może zniechęcić inne podmioty, które się przymierzają do podobnej działalności. Poza Mobilkingiem do większych sieci MVNO należy operator pod marką mBanku i Carrefoura. Do uruchomienia usług komórkowych przymierzał się właściciel komunikatora Gadu-Gadu i serwisu aukcyjnego Allegro. Nie wiadomo, czy podtrzymają te plany.

W Polsce jest kilkunastu operatorów MVNO. W porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej jest to znacznie powyżej średniej.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora[mail=l.dec@rp.pl]l.dec@rp.pl[/mail]

Grupa Telekomunikacji Polskiej, do której należy portal Wirtualna Polska, zdecydowała, że nie będzie utrzymywać marki WPmobi, która w szczytowym okresie miała ok. 2,5 tys. aktywnych użytkowników. Ostatnio ich liczba spadła poniżej 1 tys. W poniedziałek z głównej strony portalu Wirtualna Polska zniknęła reklama usług komórkowych właśnie pod tą marką.

– Nie jesteśmy do końca zadowoleni z dotychczasowych rezultatów, jakie osiągnął WPmobi. Rozważamy różne opcje i nie możemy też wykluczyć zakończenia działalności jako wirtualnego operatora – mówi Katarzyna Halicka, rzecznik Wirtualnej Polski.

Biznes
Polska Moc Biznesu: w centrum uwagi tematy społeczne i bezpieczeństwo
Biznes
Zyski z nielegalnego hazardu w Polsce zasilają francuski budżet? Branża alarmuje
Materiał Promocyjny
Kongres Polska Moc Biznesu 2024: kreowanie przyszłości społeczno-gospodarczej
Biznes
Domy po 1 euro na Sardynii. Wioska celuje w zawiedzionych wynikami wyborów w USA
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Litwa inwestuje w zbrojeniówkę. Będzie więcej pocisków dla artylerii