- Na pewno mamy z panią prezes UOKiK inne zdanie na temat konkurencyjności na rynku i tego, co oznacza 50-60 proc. udziału w rynku – mówił na 38. Międzynarodowej Konferencji Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej w Poznaniu Simon Boyd, prezes operatora kablowego UPC, który otrzymał niedawno od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów warunkową zgodę na połączenie z konkurencyjną siecią Aster (ma 18 miesięcy na odsprzedanie niezależnemu operatorowi części sieci w Warszawie i Krakowie, na wybranego kupującego będzie się musiał zgodzić urząd).
Małgorzata Kransodębska- Tomkiel, prezes UOKiK, broniła swojej decyzji. – Patrzymy na procesy koncentracyjne w sposób normalny i uznajemy, że są normalnymi zjawiskami , a interwencje w nie są uzasadnione tylko w określonych, wyjątkowych przypadkach – mówiła. Jak dodawała, z analizy rynku, jaką przeprowadził UOKiK przed wydaniem decyzji, wyniknęło że polski rynek płatnej telewizji jest już mocno skoncentrowany . – Chodziło o kwestię geograficzną. Musieliśmy zdecydować czy uznajemy, że mamy do czynienia z decyzją dotyczącą rynku ogólnopolskiego czy rynków lokalnych i uznaliśmy, że lokalnych – dodawała Tomkiel, podkreślając, że urząd wydał przecież, warunkową, ale jednak zgodę. Jak podawał wcześniej UOKiK, udział w rynku warszawskim i krakowskim połączonych sieci UPC i Aster wahał się miedzy 50 i 60 proc. i to spowodowało, że urząd wydał zgodę warunkową.
Simon Boyd podkreślał jednak, że nie rozumie wobec tego, dlaczego nie eliminuje się w ten sposób konkurencji, jaką jest wielu punktach dla operatorów kablowych TPSA . – Dlatego widzimy potrzebę dalszej rozmowy. Uważamy, że konsolidacja w branży musi trwać (w Polsce jest ok. 630 sieci kablowych, rynek jest rozdrobniony –red.) . Musimy walczyć z gigantami, nie chcemy, by kabel był słaby. Nie rozumiem, dlaczego ta branża w ogóle podlega takiej regulacji. – mówił Boyd i zapowiedział, że UPC będzie walczyć o utrzymanie swojej bazy klientów.
Krasnodębska-Tomkiel podkreślała, że proces, którego skutkiem było wydanie decyzji warunkowej, trwał kilka miesięcy i że wydłużył się w efekcie działań operatora. – Pierwotną decyzję omawialiśmy z UPC w maju i potem uległa ona zmianie – powiedziała.
Według danych UOKiK polski rynek płatnej telewizji dociera dziś do 10,6 mln gospodarstw domowych, 6 mln odbiera platformy cyfrowe, a 4,6 mln – sieci kablowe. 15 największych operatorów na tym rynku ma udziały na poziomie 91,29 proc.