Rewolucja na polskim rynku kawy

Moda na picie małej czarnej poza domem zmienia rynek kawy w Polsce.

Publikacja: 19.12.2013 03:22

Ponad 3,38 mld zł  wydaliśmy na kawę w sklepach od października 2012 r. do września 2013 r. – podaje firma badawcza Nielsen. Rok wcześniej kwota ta była o niemal 1 proc. wyższa. – Słabnące tempo rozwoju sprzedaży kawy w kanałach detalicznych ma związek z rosnącą konsumpcją kawy w segmencie HoReCa (hotele, restauracje, catering – red.) – mówi „Rz" Anna Wysocka z firmy Mondelez Polska, lidera polskiego rynku kawy, właściciela m.in. marki Jacobs.

– Eksperci przewidują, że kolejne lata przyniosą dalszy rozwój rynku gastronomicznego, zwłaszcza kawiarni sieciowych – dodaje.

Ziarna w modzie

Grzegorz Łaptaś, ekspert z Roland Berger Strategy Consultants, zwraca uwagę, że zakupy kawy w kawiarniach stają się w naszym kraju stopniowo nawykiem konsumenckim. – Społeczeństwo się bogaci i może przeznaczyć więcej na produkty luksusowe – mówi Grzegorz Łaptaś.

Kawiarnie – według firmy PMR jest ich w Polsce ok. 4,6 tys. – wpływają nie tylko na wielkość zakupów, ale także na gusta Polaków. Pijąc w nich espresso czy café latté ze świeżo zmielonych ziaren, chcemy podobny efekt uzyskać w swoich domach. Stąd boom na kawy ziarniste.

Nielsen policzył, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy br. wielkość ich sprzedaży zwiększyła się o niemal 17 proc.  - Wartość rynku kawy ziarnistej przekracza już 100 mln zł i tendencja wzrostowa powinna się utrzymać – uważa Adam Mokrysz, członek zarządu Mokate, czołowego producenta kawy w Polsce oraz dystrybutora włoskiej Lavazzy.

– Popularne są zarówno ziarna typu espresso pozwalające na przyrządzenie mocnej, pobudzającej kawy, jak i delikatniejsze, harmonijne kawy typu crema, czyli z delikatną pianką – wyjaśnia Gabriel Olszewski z Mondelez Polska.

Macchiato w kapsułce

Większa sprzedaż kawy ziarnistej idzie w parze z rosnącym popytem na profesjonalne ekspresy do kawy. Dystrybutorzy kawy szacują, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2013 r. sprzedaż urządzeń, w których można nie tylko parzyć, ale także zmielić kawę, urosła o 19 proc. – Ekspresów jest coraz więcej i są coraz tańsze, można je kupić również przez Internet – zauważa Adam Mokrysz.

W poprzednich latach w szybkim tempie rosła sprzedaż ekspresów do kawy w kapsułkach. W ostatnim czasie jej dynamika jednak wyhamowała. Nadal rośnie natomiast popyt na porcjowaną kawę. Przypada na nią ok. 1,2 proc. całego rynku kaw w ujęciu wartościowym.

– Od pięciu lat kawy w kapsułkach są najszybciej rozwijającym się segmentem rynku kawowego w Polsce – zwraca uwagę Magdalena Czarnecka z Mondelez Polska. Kapsułkom dedykowana jest należąca do tej firmy marka Tassimo.

W ciągu ostatniego roku Polacy wydali na kapsułki o niemal 48 proc. więcej niż rok wcześniej, szacuje Nielsen. Rynek kawy w kapsułkach i urządzeń do jej przygotowania jeszcze się w Polsce nie nasycił.

– Według badań konsumenci doceniają to rozwiązanie za jego wygodę, prostotę obsługi oraz duży wybór napojów, więc można liczyć, że kategoria będzie się nadal rozwijać – mówi Joanna Turczyk, menedżer ds. marketingu polskiego oddziału Nespresso, czołowego gracza globalnego rynku kawy w kapsułkach i przystosowanych do nich ekspresów.

Polowanie na promocje

Rosnący popyt na produkty premium nie jest jedynym trendem na polskim rynku kawy. Dorota Gawrońska z firmy Nestle Polska, dystrybutora marki Nescafé, zwraca uwagę, że coraz częściej Polacy robią zakupy w dyskontach, gdzie cena kawy jest niska.

– Mamy także do czynienia z tzw. smartshoppingiem, czyli szukaniem przez konsumentów okazji i bardzo atrakcyjnych promocji. To sprawia, że rynek kawy charakteryzują częste obniżki, a konsumenci coraz bardziej przyzwyczajają się i uczą kupowania produktów po atrakcyjnych, niskich cenach – mówi Dorota Gawrońska.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Ponad 3,38 mld zł  wydaliśmy na kawę w sklepach od października 2012 r. do września 2013 r. – podaje firma badawcza Nielsen. Rok wcześniej kwota ta była o niemal 1 proc. wyższa. – Słabnące tempo rozwoju sprzedaży kawy w kanałach detalicznych ma związek z rosnącą konsumpcją kawy w segmencie HoReCa (hotele, restauracje, catering – red.) – mówi „Rz" Anna Wysocka z firmy Mondelez Polska, lidera polskiego rynku kawy, właściciela m.in. marki Jacobs.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Polska firma zbrojeniowa sprzeda Korei Południowej tysiące dronów kamikadze
Biznes
Najnowszy iPhone już dostępny w Rosji. Klienci sięgną głęboko do kieszeni
Biznes
Dyplomacja półprzewodnikowa. Tajwan broni się przed komunistycznym sąsiadem
Biznes
Francuska Riwiera opanowana przez Rosjan. Kwitnie korupcja i luksus
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Biznes
Tak biznes pomaga powodzianom