Ponad 3,38 mld zł wydaliśmy na kawę w sklepach od października 2012 r. do września 2013 r. – podaje firma badawcza Nielsen. Rok wcześniej kwota ta była o niemal 1 proc. wyższa. – Słabnące tempo rozwoju sprzedaży kawy w kanałach detalicznych ma związek z rosnącą konsumpcją kawy w segmencie HoReCa (hotele, restauracje, catering – red.) – mówi „Rz" Anna Wysocka z firmy Mondelez Polska, lidera polskiego rynku kawy, właściciela m.in. marki Jacobs.
– Eksperci przewidują, że kolejne lata przyniosą dalszy rozwój rynku gastronomicznego, zwłaszcza kawiarni sieciowych – dodaje.
Ziarna w modzie
Grzegorz Łaptaś, ekspert z Roland Berger Strategy Consultants, zwraca uwagę, że zakupy kawy w kawiarniach stają się w naszym kraju stopniowo nawykiem konsumenckim. – Społeczeństwo się bogaci i może przeznaczyć więcej na produkty luksusowe – mówi Grzegorz Łaptaś.
Kawiarnie – według firmy PMR jest ich w Polsce ok. 4,6 tys. – wpływają nie tylko na wielkość zakupów, ale także na gusta Polaków. Pijąc w nich espresso czy café latté ze świeżo zmielonych ziaren, chcemy podobny efekt uzyskać w swoich domach. Stąd boom na kawy ziarniste.
Nielsen policzył, że w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy br. wielkość ich sprzedaży zwiększyła się o niemal 17 proc. - Wartość rynku kawy ziarnistej przekracza już 100 mln zł i tendencja wzrostowa powinna się utrzymać – uważa Adam Mokrysz, członek zarządu Mokate, czołowego producenta kawy w Polsce oraz dystrybutora włoskiej Lavazzy.