Wyrok w aferze łapówkowej Finmeccaniki

Włoski sąd skazał b. szefa rady dyrektorów i prezesa konglomeratu Finmeccanica, Giuseppe Orsi na 2 lata więzienia za fałszowanie faktur w procesie o korupcję związaną z kontraktem w Indiach, ale oczyścił go z poważniejszych zarzutów o korupcję

Publikacja: 12.10.2014 16:00

Giuseppe Orsi

Giuseppe Orsi

Foto: Bloomberg

Proces dotyczył kontraktu za 560 mln euro przyznanego w 2010 r. działowi śmigłowców konglomeratu AugustaWestland na dostawę 12 śmigłowców w wersji VIP do transportu dygnitarzy indyjskich i ich gości.

Prokurator Eugenio Fusco oskarżył Orsiego i b. szefa AgustaWestland, Bruno Spagnolini o zapłacenie kilkudziesięciu milionów euro indyjskim oficjelom, w tym b. dowódcy lotnictwa wojskowego przez pośredników, i fałszowanie faktur, aby zdobyć ten kontrakt.

Spagnolini dostał karę 2 lat więzienia za fałszowanie faktur, ale został uniewinniony od oskarżeń o korupcję.

Sędzia Luisa Bovitutti oświadczyła, że wyroki dotyczą dokumentów finansowych w latach 2009-10, a sąd odstąpił od rozpatrywania oskarżeń o korupcję z braku materiału dowodowego.

Prokurator oświadczył, że zastanowi się nad odwołaniem od wyroku po zapoznaniu się z jego uzasadnieniem. Występował o karę 6 lat więzienia dla Orsiego, który kierował AgustaWestland przed awansowaniem w 2011 r. na szefa konglomeratu, i 5 lat dla Spagnoliniego.

- To koniec koszmaru dla mnie i dla mojej rodziny — stwierdził Orsi po ogłoszeniu wyroku przez sąd w Busto Arsizio pod Neapolem po procesie, który trwał ponad rok. — Zawsze wiedzieliśmy, że nie było żadnej korupcji. Teraz Agusta może wrócić do świata i powiedzieć, że jej szefowie nie zrobili niczego nielegalnego — dodał.

Nowy prezes Finmeccaniki, Mauro Moretti przyjął z zadowoleniem zakończenie sprawy, uznając to za pozytywne wydarzenie dla włoskiego biznesu i dla jego firmy, którą stara się przywrócić kontakty z Indiami, jednym z najszybciej rosnących rynków broni na świecie. — To usuwa cień, który spowodował tak wiele cierpień — powiedział.

Skandal wprawił w zakłopotanie poprzednią ekipę w Delhi i zaszkodził opinii włoskiej grupie w czasie, gdy przeprowadzała trudną restrukturyzację. W sierpniu Indie zakazały jej udziału w przyszłych przetargach, wcześniej w styczniu 2013 r. wypowiedziały kontrakt po odebraniu tylko 3 maszyn.

Kluczową postacią w akcie oskarżenia był marszałek S. P. Tyagi, dowódca lotnictwa wojskowego Indii od stycznia 2005. Pośrednik pracujący dla Agusty, który zgodził się zeznawać za łagodnieje potraktowanie, ujawnił, że spotkał się z marszałkiem, a ten zmienił wymogi przetargu na korzyść Agusty. Włosi nie oskarżyli Tyagi, a on zaprzeczał czemukolwiek, podobnie jak jego 3 kuzynów związanych z kontraktem.

Rzecznik Finmeccaniki w Delhi stwierdził teraz, że firma jest otwarta na wszystkie opcje dla wznowienia na nowej stopie stosunków z Indiami, włącznie z zapłaceniem grzywny. Poinformował, że prezes Moretti wystąpił o spotkanie z ministrem obrony Arunem Jaitleyem dla omówienia tego po wyroku we Włoszech.

Indie prowadzą własne śledztwo w sprawie anulowanego kontraktu, indyjskie FBI podało wcześniej, że jest ono na zaawansowanym etapie, a wydarzenia we Włoszech nie mają wpływu na jego przebieg.

W sierpniu włoska prokuratura odstąpiła od zarzucania korupcji Finmeccanice i przystała na ugodę z Agustą i na zapłacenie przez nią 7,5 mln euro.

Wyrok wobec Orsiego i Spagnoliniego nie jest prawomocny. Obaj nie przyznawali się do winy, nie pójdą do więzienia do czasu zakończenia postępowania apelacyjnego.

Finmeccanica jest jednym z większych w Europie producentów broni i sprzętu wojskowego, zatrudnia 55 tys. ludzi, w tym 20 tys. poza Włochami, produkuje w W. Brytanii i USA. Agusta stara się o kontrakt na śmigłowce dla polskiego wojska.

Proces dotyczył kontraktu za 560 mln euro przyznanego w 2010 r. działowi śmigłowców konglomeratu AugustaWestland na dostawę 12 śmigłowców w wersji VIP do transportu dygnitarzy indyjskich i ich gości.

Prokurator Eugenio Fusco oskarżył Orsiego i b. szefa AgustaWestland, Bruno Spagnolini o zapłacenie kilkudziesięciu milionów euro indyjskim oficjelom, w tym b. dowódcy lotnictwa wojskowego przez pośredników, i fałszowanie faktur, aby zdobyć ten kontrakt.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Gigant doradztwa coraz bliżej ugody wartej 600 mln dol. Miał przyczynić się do epidemii opioidów
KONFLIKTY ZBROJNE
Amerykańskie rakiety dalekiego zasięgu nie przyniosą przełomu
Biznes
Foxconn chce inwestować w Polsce. Tajwańska firma szuka okazji
Biznes
Amerykanie reagują na uszkodzenia podmorskich kabli internetowych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Polska AI podbiła Dolinę Krzemową